Lentostory: 16 tunnin myöhästyminen

• Опубликовано: 12 сен 2024
  • Lentostory kausi 6 jakso 28
    Massiivinen 16 tunnin myöhästyminen.
    Olen lentänyt ammatikseni 14 vuotta ja kesällä sattunut 16 tunnin myöhästyminen on pisin omalla urallani tullut lennon myöhästyminen.
    Tällä videolla käyn tätä tapausta läpi, mistä palasista tämä esimerkkitapaus koostui.
    Seuraa tavallisen lentopojan elämää eri puolilla Suomea ja maailmaa.
    Tapio on the move ja Lentostory nettikauppa
    shop.spreadshi...
    Seuraa somessa
    Instagram: / tapio_on_the_move

• @henrykoivusilta6232
    @henrykoivusilta6232 19 дней назад +12

Aivan uskomaton sattuma sulle ja porukallesi lentokoneen suhteen Tapio. Mutta silti opettavainen video tämä on mitä voi tosi elämässä sattua.

@3GM65D 19 дней назад +38

Ja kuvitelkaa että tämän kaiken keskellä matkustajat kiroilee kun eivät saa tietoa eikä ilmaissämpylää eivätkä pääse aurinkotuolille juuri sillä sekunnilla kun piti ja haukut ja huudot tulee täysin lentoyhtiön niskaan vaikka eivät voi asioille yhtikäs mitään.. Ei voi vaan käsittää miten teillä lentäjillä kestää pinna tälläsissä.. Respect!

• @jukka871
      @jukka871 18 дней назад +13

Sama homma monessa muussa duunissa. Palveluala on tämmöistä.

@laukkuapina 18 дней назад +9

Mieti paljon ne porttivirkailijat saa huutoa tommosessa tilanteessa.
      Lentäjät pääsee aika vähällä.

• @Jerry-gj1bh
      @Jerry-gj1bh 17 дней назад +1

@@laukkuapina Monta tuntia odottelee portilla. Ne jotka ei matkustajien turhautumista ymmärrä, niin varmaan tykkätte tuntikausien odotteluista terminaalissa. Ettekä edes tiedä mitä suunnitelmia matkustajilla on ja minkälainen jatkoaikataulu.

@laukkuapina 16 дней назад

@@Jerry-gj1bhai, no mutta sitten.
      Anna mennä ja räyhää vaikka sitten niille porttivirkailijoille.
      Kyllä se lento tuolla tyylillä lähtee aikaisemmin.

• @GaviaArctica382
      @GaviaArctica382 16 дней назад

@@Jerry-gj1bh Kummasti vaan se oma asenne ratkaisee, miten ikävältä se tilanne tuntuu itsestä ja muista. Kaikkien odotus sujuu mukavammin, jos jokainen pyrkii hyväksymään asian, johon ei voi itse vaikuttaa ja keskittyy hoitamaan niitä asioita, mihin voi itse vaikuttaa. Kuten vaikka soittelee tai viestittelee jatkosuunnitelmilleen, että lento on myöhässä.

• @tiinal3300
    @tiinal3300 13 дней назад +3

Kiitoksia! Oli todella mielenkiintoista kuulla yksi myöhästymisen taustatarina. Itse en montaakaan kertaa ole ollut lentokoneessa elämäni aikana. Hauska myöhästyminen sattui vuonna 2015, kun olimme työporukalla pääsiäisenä Dubrovnikissa. Paluumatkalla terminaalissa saimme tietää, että meidän paluukone ei ole päässyt laskeutumaan kentälle useista yrityksistä huolimatta, vaan joutui jo välillä käymään Italian puolella tankkaamassa, eli lentomme tulee lähtemään myöhässä. Tj sai puhelun Finnairilta, jossa kerrottiin, että emme tule ehtimään Helsinki-Vaasa jatkolennolle, ja seuraavaan Vaasan koneeseen emme mahdu. He ehdottivat, että Kokkolan koneessa olisi meille tilaa. Tj kuunteli, ja kertoi että meidän bussi on Vaasassa. Aspa siihen, että äkkiäkös sen Vaasasta Kokkolaan hurauttaa. Tj oli samaa mieltä, mutta ongelmana oli se, että bussikuski oli kanssamme Dubrovnikissa :D Niin löytyi tj:lle ja kuskille paikat Vaasan koneesta, ja me muut jatkoimme Kokkolaan. Asioilla on aina tapana järjestyä.

• @pertsa05
    @pertsa05 18 дней назад +12

Kiitos mahtavsta matkailu pläjäyksetä. Itse en ole lentänyt ikinä, kuin Finnairilla ja lennot ovat olleet mielstäni ajoissa. Jatka lentovideota - hyvää fakta tieto asiansuhteen.

• @mikaels6320
    @mikaels6320 18 дней назад +8

Mielenkiintoinen sattumusten summa. Pisin myöhästyminen mikä itselle on sattunut on 40 tuntia kun piti lentää Mexico Citystä Torontoon Canadian Airlinesin B767-300ERllä kello 8 aamulla. Oltiin jo valmistautumassa lentoonlähtöön kun kapteeni ilmoitti että kone on vikaantunut ja palataan portille. Istuttiin 3 tuntia koneessa odottamassa korjausta kunnes päästettiin takasin terminaaliin. Lennon lähtöä siirrettiin aina parilla tunnilla eteenpäin kunnes totesivat puolilta öin ettei konetta saada korjattua vaan Canadasta tulee uusi kone aamulla. "Hajonnut kone" lennettiin seuraavana aamuna tyhjänä takasin Canadaan ja uusi kone saapui puolenpäivän aikoihin seuraavana päivänä, mutta yllättäen tämän miehistö ei saanut enään lentää vaan piti levätä. Heillä oli hieman eri säännöt kuin teillä eli heidän piti levätä vähintään 8 tuntia, mutta lepo alkoi vasta kun he saapuivat hotelille ja loppui kun shuttle lähti hotellilta lentokentälle, mikä on kuulemma normaali käytäntö rapakon takana. Miehistö palasi 10 tunnin päästä ja kone pääsi matkaan puolilta öin. Jatkolennotkin YYZ-LHR-HEL menivät myöhästymisen takia mönkään ja olin lopulta takasin Suomessa lähes 3 vrk myöhässä. Laukut tulivat perille 4 päivää minun jälkeen... Ainoa korvaus lentoyhtiöltä oli 2 meal voucheria. Oma vakuutusyhtiö järjesti ja korvas hotelliyön aamiaisella.

• @tarjapakarinen3219
    @tarjapakarinen3219 8 дней назад +1

Kiitos Tapio mielenkiintoisista videoista❤omalle kohdalle sattui juurikin 16h + 4h myöhästyminen, lähdimme Manchesteristä Köpikseen päiväksi ja tarkoitus oli tulla viimeisellä lennolla takaisin Manchesteriin, eipäs tultu. Viimeinen lento oli peruttu teknisen vian vuoksi, kyseessä A320, eipä riittänyt Köpiksessä majoitusta koko määrälle matkustajia, joten jouduimme viettämään yön lentokentällä. Seuraavana aamuna pääsimme ilmaiseksi loungeen, ja puolilta päivin ollut korvaava lento Manchestiin oli tietysti jo täynnä. Saimme lohdutukseksi lennon Bristoliin, koska seuraava lento Manchesteriin olisi ollut vasta illalla (Bristolista on 4h ajomatka Manchesteriin). Ikimuistoinen ex-temporematka😂

• @Korpsukka
    @Korpsukka 13 дней назад +2

Kiitos videosta. Itsellä pisin myöhästyminen on juurikin tuota 16 tunnin luokkaa.90-luvulla olisiko ollut 1994 Spanair (aurinko matkat) Loma lento Las Palmasista-Helsinkiin. Tarina supistetusti: Moottori hajosi nousussa koneen Vasen puoli (sitä kippari yms. muut henkilöt kävivät katsomassa lampun kanssa kun jo istuimme koneessa. Istuin itse juuri siinä siiven kohdalla ja katselin tätä operaatiota. Muistan vain kun hetken heidän siinä ihmeteltyä Kippari nosti peukun pystyy ja he ilmeisesti totesivat, että homma ok.) Juuri kun takana pyörät irtosivat maasta kova pamaus siitä vieressäni olevasta moottorista, liekkejä tuli moottorista ja myös moottori ulkokuoren palasia irtosi. Sitten voimakas tärinä ja koneen heiluminen, muistan kun mietin siinä hetkessä, että miten siipi pysyy kiinni koneessa koska ilmeisesti ns. moottorin hajoamisesta johtuneesta pamauksesta siipi heilui todella voimakkaasti ylös alas. Sitten noin arviolta 15min kierros kentän ympäri (tapahtuiko ollenkaan fuel dump epäilen) ja kipparin lyhyt kuulutus Espanjaksi, jonka perää suomalaisen lentoemännän kuulutus pelokkaalla äänellä: toivottavasti pienen teknisen vien vuoksi joudumme palaamaan Las Palmasin kentällä. Kone tuli laskuun ja toki ns. jarrutus kiitotiellä oli varmasti aika maksimi, mutta kone laskeutui siis turvallisesti (oliko turvallinen teoriassa, jos polttoaine kuorma oli laskussa?). Sitten 12h odotus, että varakone saapui. Kun pääsimme varakoneeseen laskeuduimme Lanzarotelle miehistön vaihtoon ja siihen n.2 tuntia lisää. Kun sieltä pääsimme jatkamaan niin lennon viimeisellä kolmannekselle iäkkäämpi mies sai sydän kohtauksen ja jouduimme laskeutumaan Osloon, että hänet saatiin sairaalaan, en tiedä miten hänen lopulta kävi, mutta tähän ikävään tilanteeseen kului n.2tuntia lisää. Tuosta olisi toki paljon vielä yksityiskohtia lisä, mutta tuollainen sattui omalle kohdalle.

• @bulbasaur6776
    @bulbasaur6776 19 дней назад +35

Ainaku kuulosti siltä että tarina loppu nii jätkä vaan pommitaa lisää "no mutta ei siinä viel kaikki" 😅😅

• @RVNspotting
    @RVNspotting 18 дней назад +2

Mielenkiintoinen story👍 Itsellä tähän mennessä pisin LPA-FRA, myöhästyi noin 14h kun konetta kolhittiin lentokentän ajoneuvolla Saksan päässä, eikä tästä syystä päässyt lähtemään Kanarialle. Yli 250 matkustajaa odotteli palmasissa, joten korvaava kone täytyi olla B757-300. Bussit vei meidät päiväksi all-inclusive hotelliin, rannekkeella vapaasti ruokaa ja juomaa. Keskiyöllä viimein matkaan.
    AY:n kyyti FRA-HEL-RVN meni, mutta kaikeksi onneksi SAS tarjosi EuroBonus palkintolentoja 3h varoitusajalla reitille FRA-ARN-LLA. Lisäksi Condor hoiti homman tyylikkäästi ja maksoi muistaakseni 800e korvauksen. Tällä saatiinkin sitten kuitattua suunnilleen puolet koko loman hinnasta 😎

• @2Yakuza5
    @2Yakuza5 16 дней назад +1

Kiitos mielenkiintoisesta videosta! Pisimpiin myöhästymisiin, niin 2016 Helsingistä Roomaan Finnairin kone lähti reilun 5 tuntia myöhässä. Kolmen yön reissu, ja hotellissa oltiin josku 0100, niin meni se eka ilta ihan hukkaan.

• @SamuliMeitsalo
    @SamuliMeitsalo 19 дней назад +7

Kiitos hyvästä videosta!
    Mielenkiintoinen sattumusten sarja 😂
    Tämä kuitenkin osoittaa vain sitä tarkkuutta ja huolellisuutta mitä lentoliikenne käytännössä on. Jokainen hoitaa työnsä niin perustavanlaatuisen hyvin että kone kertakaikkiaan ei lennä tai tässä tapauksessa edes rullaa metriäkään ennenkuin kaikki on käyty läpi, suunniteltu, vielä kerran varmistettu ja varmuudeksi vähän vielä odoteltu.
    Jälleenkerran teknisen laitteen vikaantuminen oli suuressa roolissa tätäkin viivästymistä. ✈️

• @catman6668
    @catman6668 9 дней назад +1

Hiukan aiheen ohi, mutta tuo Madeiran lähestyminen on kyllä kertakaikkisen hieno! Henkilökohtaisesti en ole vielä kokenut, mutta tulee varmasti tutuksi kun lähisukulainen muutti juurikin kyseiseen miljööhön... Reilu kuukauden päästä pääsee näkemään ja kokemaan niinsanotun "real dealin".

• @koneurakointi01
    @koneurakointi01 18 дней назад +1

Tämä oli hyvä informaatio. Toki matkustajissa on heitä jotka ymmärtävät/ suhtautuvat tälläisiin inhimillisesti. Mutta sitten on niitä joilla sappi kiehuu jo pienemmästäkin viiveestä. Videon esimerkiksi osoittaa hienosti kuinka monen eri osa-alueen ongelma kulminoituu isommaksi.

• @Hautakoskifi-
    @Hautakoskifi- 17 дней назад +1

Hei ja kiitos tästä videosta! Se kyllä menee just noin kun homma menee väärälle jenkalle, niin joskus se sitten vastustaa viimeiseen asti! Tää oli hyvä ”tarina” näitä on hyvä muistaa, jos ite joskus joutuu odotteleen 😊

• @makama46
    @makama46 18 дней назад +1

Kiitos mielenkiintoisesta myöhästymisestä. Eihän siinä voi muuta kuin ottaa asiat rauhallisesti ja lähteä sitten liikkeelle kun kaikki on kunnossa😊😅

• @Daagon123
    @Daagon123 18 дней назад +1

Kiitos jälleen kerran mielenkiintoisesta videosta 👌🏻

• @olavitikkanen4578
    @olavitikkanen4578 18 дней назад +1

Minun paluu lento teneriffalta myöhästyi massiivisesti tammikuussa. Aamulla klo 6 lähdettiin hotellilta ja kaikki meni nappiin, istuttiin jo lentokoneessa ja se siirtyi pois portilta odottamaan kiitoradalle pääsyä. Sinne ei kuitenkaan koskaan päästy, vaan kobe palasi takaisin ja matkustajat uudestaan odotus halliin. Ilmoitettiin että siirrymme seuraavalle lennolle joka lähtee illalla. Eli koko päivä notkuttava hallissa. Sitten oli iltalennon aika ja siirryimme portille, minun lippu ei kuutenkaan kelvannut ja minut siirrettiin sivuun odottamaan että saadaan selvitettyä syy. Ja tosiaan minut olikin buukattu vasta seuraavalle lennolle joka lähtee muutaman tunnin päästä, no se kone otti minut ja pikku koirani mukaan ja pääsimme lähtemään ja saavuimme ennen aamua vihdoi Tallinnaan.

• @kristianvepsalainen1746
    @kristianvepsalainen1746 18 дней назад +1

Kiva kuulla tästä. Hyvä, että matkustajille kerrotaan syy (kuten tuo pushbacktraktori), eikä vaan jotain generistä.

• @Grandi66
    @Grandi66 12 дней назад +1

Oliskoha pisin ollut 5-6 tunnin luokkaa oleva myöhästyminen ja sekin sen takia ett otettiin matkalaukut pois ruumasta ja kaikki kävi tunnistamassa oman matkalaukun uudestaan. Ekalla kerralla oli jäänyt yksi matkalaukku tunnistamatta. Tämä Kairon kentällä Persianlahden sodan aikaan.

• @mattipaivinen3568
    @mattipaivinen3568 17 дней назад +1

😂 Tsiisös mikä tarina! Jäin koukkuun kuuntelemaan miten asia eteni. Hieno kuunnelma.

• @samitravelleri
    @samitravelleri 17 дней назад +1

Meillä meni viime syksynä Amerikan matkan alku aivan vihkoon! Ensin lento ARN-LHR perutaan kokonaan (kone oli jumissa Kreikassa) ja meille tarjotaan korvaavaa lentoa kahden päivän päähän. Kovalla vänkäämisellä saamme lennon seuraavalle päivälle eli pääsisimme perille vuorokauden myöhässä.
    Seuraavana päivänä lento Amerikkaan myöhästyy vielä kolme tuntia.
    Lopulta pääsemme Amerikkaan ja huomaamme vasta seuraavana aamuna ettei lentokentältä vuokratussa autossa toimi ilmastointi. Lämmintä leppoisa 30.
    Vasta kolmannesta vuokraamosta saamme korvaavan auton. Ai niin, jumitimme myös kolarin vuoksi vajaan pari tuntia ruuhkassa ilman ilmastointia.
    Mutta reissu oli siltikin onnistunut😀

• @anttikupiainen5987
    @anttikupiainen5987 18 дней назад +2

Kiitos mielenkiintoisesta videosta. Meillä oli aikoinaan 9 h myöhästyminen kun MUC laitettiin kiinni lumimyrskyn vuoksi. Siinä oli myös ukkosta oikein kunnolla mukana. Meidät laitettiin monen tunnin odottelun jälkeen bussiin ja siirrettiin Nurnbergiin joka oli tuolloin Finskin varakenttä. Joku saattaa muistaa tämän tapauksen Hampurin kentältä. Tämä oli eka lento joka pääsi matkaan MUC:sta myrskyn hieman laannuttua. Kuten näkyy, Hampurissa oli myös tuulinen päivä…
    ruclips.net/video/ueJeC2pxxbM/видео.html

• @leomalinen6070
    @leomalinen6070 19 дней назад +7

Kiitoksia Tapio mahtavasta lentovideostasi.....🛩🛫...... 👍

• @netnerd1879
    @netnerd1879 18 дней назад +3

Turkish Airlines, olisko ollut 15h. Myöhään illalla/yöllä piti lähteä Istanbulista aasiaan. Tunti-muuan tunti kerrallaan siirrettiin lähtöä. Seuraavana päivänä kuskattiin hotelliin 3 tunniksi. Tiedotus ja asioiden hoito ala-arvoista.

• @NikoMustapaa
    @NikoMustapaa 12 дней назад +1

Mulla sattunu aina reitit kohille..joskus Thaimaasta paluu Helsinkii ollu parituntia myöhässä mutta mitää merkitystä ku lomalennolla. Kiitti näistä vidoista,mukava seurata!

• @handelumperi8988
    @handelumperi8988 17 дней назад +1

No olihan savotta.Hyvä kun teit videon tästä.Antaa hyvinkin näkökulmaa mitä esim voi olla taustalla lennon viivastymiseen.

• @erkkijuuth7267
    @erkkijuuth7267 17 дней назад

Kiitos videosta. Rivien välistä sain käsityksen, että kaikesta huolimatta miehistö piti itsensä kasassa ja hermot kurissa, joka on erittäin tärkeä asia ja turvallisuus säilyy jne. Onneksi noita sattuu harvoin, mutta mahdollisia ovat.

• @heneeeetheMan
    @heneeeetheMan 18 дней назад +1

Tapsa painaa hyvää kontsaa, kiitos!

• @wkolbl
    @wkolbl 18 дней назад +2

Viime vuoden joulukuussa oli lento Münchenistä myöhässä noin 40 tuntia lumentulon takia. Ensin odotettiin lentokoneessa 3 tuntia, sen jälkeen vietettiin kaksi yötä lentokentällä ja sitten kun koneen päältä oli poistettu noin puoli tunti lumet päästiin kotiin asti.

@Tapioonthemove  18 дней назад

Muistan tuon lumentulon. Tais tulla päivässä metri lunta.

• @user-jp9kh7bq2x
    @user-jp9kh7bq2x 18 дней назад +1

Toissa kerralla matkalla Teneriffalle jouduimme tekemään kovan vastatuulen vuoksi välitankkauksen Faroon. Tankkauksen jälkeen koneen kippari ilmoitti että koneen tietokoneet eivät keskustele keskenään moottorien kanssa. Siitä tuli parin tunnin myöhästyminen. Matkustajana aika ikävää kun kone alkoi lämpenemään. Siinä jaloiteltiin vuorollaan koneen sisällä. Asematasollehhan meillä ei ollut asiaa jo ihan turvallisuussyistä. Toinen kerta myöhästyttiin 5 h kentällä LPA loman paluumatkalla koska kävi ilmi että koneen saniteettijärjestelmät eivät toimineet. Meitä hakemaan tullut kone meni köpikseen huoltoon ja meille tulikin airbus 321-200 koneen sijaan hakemaan boeing joku. Tästä päästäänkin aasinsiltana siihen että putkiasentajana olisi kiva kuulla joskus siitä miten lentokoneiden saniteettijärjestelmät toimivat ? On siellä pakko olla jotkut pumpun ainaskin tulovedellä ja mahdolliset repijäpumput jätevesille.

• @jannenumminen
    @jannenumminen 18 дней назад +1

Siis ihan uskomaton epäonni. Mua alkoi hymyilyttää jossain kohtaa, että ei voi olla totta 😂, mutta voin kuvitella, että teillä lennon suorittajia noi jutut ei yhtään hymyilyttänyt. Mielenkiintoinen jälleen kerran. Hienoa 👍

• @eerojaramillo2082
    @eerojaramillo2082 16 дней назад +1

Moi, Tapio tästä on muutama vuosi sitten kun ranska sulki ilma tilan, olin lähdössä Malagasta Stockholmiin, se olisi ollu yölento, norweigia koneela , kapteeni yritin monta kertaa saada ylilento lupaa mutta ranska sanoi ei, ei muutakuin kone tyhjäksin matkalaukuineen ja hoteliin yöksi ja aamulla sitten takasin kentälle, onneksi noita on matkavakuutus että jos jotain vastaavaa tapahtuu niin ei tarvitse olla kentällä, se oli hyvä palvelua lentoyhtiöltä, tämäkin seisoki johtui vain ranskalaisen vikuroinista.

• @mikatenhunen_folkew
    @mikatenhunen_folkew 18 дней назад +1

8h myöhästyminen Tenerife - Helsinki. Oltiin tehty check in Teneriffalla ja siirrytty turvatarkastuksen läpi, jolloin tuli tieto, että lento on todella paljon myöhässä. Illan aikana selvisi, että Max-koneet oli asetettu lentokieltoon ja meille tuotiin uusi kone jostain päin Eurooppaa. Piti olla Helsingissä 22 aikoihin, lähdettiin liikkeelle vasta puolen yön aikaan...iltalento vaihtui yölennoksi. Aamulla lapsi kotiin nukkumaan ja minä samoilla silmillä konttorille 😅
    Tässäkin tapauksessa kone oli täynnä fiksua porukkaa, turvallisuusnäkökulma tunnuttiin ymmärtävän muuten ikävästä myöhästymisestä huolimatta.

• @marjopykala-aho8746
    @marjopykala-aho8746 16 дней назад +1

Kiitos ihanasta videosta 😊
    Itse lensin toissa joulun alla lapsenlapaseni kanssa Helsingistä wieniin Finnairilla Kun moottoriin tuli vikaa.
    Myöhästyimme n.kolmisen tuntia minä en harmitellut mutta Lapsenlapseni Oli harmissaan Kun niin kovasti odotti itävallan mummolan joulua.
    Parempi turvallinen kone ja odotus!!!
    Joskus vielä lennän Mareidalle.
    Kauankohan se Wienistä kestää??
    Hyviä lentoja...

• @oibat6293
    @oibat6293 11 дней назад +1

Toi on hienoa jos infotmoidaan matkustajia että tämä on tilanne. Mutta itse olin pentuna joku 25 vuotta sitte lähös etelä lomalle. Helsingistä koneesta oli menny joku osa rikki mitä ei ollu suomessa hengailtiin yli 6-8h kentällä ylimäärästä. Kunnes tuli ilmotus että matkustajat kiikutetaan hotelliin. Kun osaa ei saatu suomeen. Sama homma aamulla busseilla kentälle ihmettelemään. Ja sama homma kukaan ei tiedä mitää jaeltii jotai ruokalipukkeita millä sai leipää ja mehua. Ja 10h kentällä ja sama homma hotellii. Muistaakseni 3 päivänä ku oltiin odoteltu se 10h kentällä tuli ilmotus että kone korjattu ja lähtee. Mutta sillo ei juurikaan kukaa ilmotellu mitää muuta ku kone rikki osaa ei oo saatu suomeen. Kunnes se oli yhtä äkkiä korjattu. :D

• @eino-pekkasinkkonen684
    @eino-pekkasinkkonen684 18 дней назад +1

Moi, omalle kohdalle sattunut pisin työmatkalla tapahtunut myöhästyminen on relun kymmenen tunnin luokkaa. Normaalisti reitti Graz-Frankfurt-Helsinki menee aika sutjakasti. Muistaakseni vajaan viiden tunnin luokkaa. Kerran kävi niin, että ilmojenhaltiat ja Mr Murphy pistivät aikataulut uusiksi. Lunta tuli riittävästi ja keli oli muutenkin aika karmea mistä systä Graziiin saapuva kone oli reilusti myöhässä. Kun lopulta päästiin Frankfurtiin niin kultiin, että Helsingistä saapuva lento oli reilusti myöhässä. Kun lopulta istuttin koneessa valmina lähtöön, niin selvisi, että yhden ohjaamon ikkunen lämmitys ei toimi. Ei kun koneen vaihto. Varakone oli seissyt hallissa ties miten kauan kun matkustamo oli huomattavasti vilpoisampi kuin alkuperäisessä koneessa. No lopulta päädyttiin Helsinkiin, eikä matkaan mennyt kuin reilut 15 tuntia. Kuin pisteenä iin päälle olin vähällä jäädä parkihalllin hissiin jumiin. Tämä tapahtui tietenkin aamuyöllä kahden jälkeen. Onneksi pääsin köröttelemään kotia kohti ennen aamun sarastusta.
    Terveisin E-P

• @FishermansFriend72
    @FishermansFriend72 16 дней назад +1

Jossain 2000 luvun alussa oli menossa Brisbaneen ja Finskin Frankfurtin lento ei päässyt ilmaan lumipyryn vuoksi. Pääsin ekalla Lufthansan lennolla mutta silti myöhästyin Malesia Airlinesin jatkolennolta Kuala Lumpuriin. Tiskillä sanottiin, että tervetuloa huomenna samaan aikaan. Ei mitään muuta ehdotusta hotellista tms. Käveleskelin Finskin tiskille kuitenkin ja siellä tosi ystävällinen rouva reititti uudelleen ensin yhden kanssamatkustajan välittömälle jatkolennolle ja minut n. 12h päästä Singapore Airlinesin lennolle Singaporeen. Siellä oli homma mintissä ja 747 keskipenkeillä mahtui jopa makuuasentoon yölennolla. Kaiken kruunasi, kun loputtomalta tuntuvan odottelun jälkeen pääsi koneeseen ja tulpat korviin. No Bruce Spingsteen siellä lauloi, siinä unohtui kyllä pitkästymiset kerrasta

• @raunohamalainen9667
    @raunohamalainen9667 18 дней назад +2

Sattumien summa on joskus aivan käsittämätöntä kuten tässä tapahtui! Ei tunnu varmaan hyvältä kertoa asiakkaille viivästyksistä!🙄 kiitti hyvästä vähän erilaisesta lentostorystä!👍

• @Eikka80
    @Eikka80 18 дней назад +2

Viime syksynä tulin Finnairin kyydillä Lontoosta Helsinkiin. Kone saapui Heatrowlle reilun tunnin myöhässä pienten sattumusten ja ongelmien takia. Sitten länsi Lontooseen osui ukkoskuuro, joka myöhästytti lähtöä. Sitten odoteltiin slottia. Noin 2.5 tuntia myöhässä päästiin portilta rullaamaan.... Noh... Voitko kuvitella, että ukkoskuuron jälkeen Heatrowlla on lähtevien ruuhka. Kapteeni korjasi potin ja kuulutti. Myöhästyminen valitettavasti jatkuu... Laskin juuri, että ollaan lähtöjonossa 22. Me on hävitty tää peli... Päästiin lopulta liikkeelle n.3h15min myöhässä.

• @Daagon123
    @Daagon123 18 дней назад +1

Mulla oli kerran Oulu - Helsinki välillä 24h myöhästyminen, oli joku jarruvika koneessa ja lähtösuoralta mentiinkin takas portille. Sitten tuli lentokoneella osa ja sitä tunti asennettiin. Ei saaneet kuntoon ja uudestaan sama homma. Lopulta 1 vuorokausi myöhässä Tallinnaan ja se 2.5 päivän loma kutistui 1.5 päivän lomaksi 😂

• @awwpaw4797
    @awwpaw4797 10 дней назад +2

Tapio tällaisen bongasin: Turkin koneen keissi: ruclips.net/video/M61MWSWQMgA/видео.html

• @ollirihkajarvi8168
    @ollirihkajarvi8168 18 дней назад +2

Suora seuraus siitä kun maapalveluyhtiöt joutuu tekemään vuosi vuodelta paskempia sopimuksia lentoyhtiöiden/lentokenttien omistavien yhtiöiden kanssa. Se saa diilit jotka tekee halvimmalla. Sen seurauksena henkilökuntaa ei ole tarpeeksi puhumattakaan ammattitaidosta.

• @harrikyronlahti6609
    @harrikyronlahti6609 17 дней назад +1

Mulla kävi viime perjantaina Krakova-Helsinki lennolla niin, että lennonjohto ei antanut käynnistyslupaa Krakovassa. Eli noin tunnin myöhässä läksi lento. Myöhästyin mun jatkokyydistä, menin lähimpään baariin ja otin bissen. Ihmettelin et mitäs sitten pääsin himaan samana yönä kuitenkin. Siinä kiukuttelut auta, näitä vaan sattuu joskus.

• @markokivela104
    @markokivela104 18 дней назад +1

Tää oli kyllä hyvä video! Aukas silmiä tosi paljon että miksi myöhästymisiä sattuu yms. Mulla pisin myöhästyminen on joku 9 tuntia

• @Jerry-gj1bh
    @Jerry-gj1bh 17 дней назад +1

Mielenkiintoinen ketjureaktio minkälaisia viivästyksiä tulee. Juurisyy oli siis pula kenttähenkilökunnassa. Mistä lienee aiheutunut. Sairastumisia tms.

• @heikkivuori
    @heikkivuori 18 дней назад +1

Kiitos videosta!

• @soomad
    @soomad 16 дней назад +1

Olen joskus esiteininä istunut yömyöhään asti joku 12h (ellen enemmän) HEL kun Air Finlandin lento oli myöhässä. Loppujen lopuksi lähdettiin kotiin nukkumaan ja seiraavana aamuna uusiksi. Tuossa kun Wikiä vähän plarailin, niin tämä taisi olla ehkä jopa se lentoyhtiön ensilento. Jotenkin liputkin ostettiin niin että niillä oli lähdön lähestyessä Hesarissa joka päivä aina vain parempi tarjous lipuista ja äiti viime tinkaan jännitti vieläkö on mainos seuraavana aamuna, että vieläkö saa halvemmalla. Me kyllä lennettiin AFllä sen jälkeenkin paljon.

• @henrihuuskonen5085
    @henrihuuskonen5085 18 дней назад +1

MIelenkiintoista settiä, muutamien lentojen kanssa ollut myöhästymisiä. Mutta kun lumipallo lähtee liikkeelle niin sitä on vaikea pysäyttää

• @astrobroijer
    @astrobroijer 18 дней назад +1

Aikamoista kyllä, vaikken paljoa lentelekään niin tiedänpähän ensikerralla mitä kaikkea voi taustalla olla jos lento viivästyy. :)

• @yuca133
    @yuca133 16 дней назад +1

Kumma juttu, mutta mitään isompaa myöhästymisiä ei ole sattuunut vaikka yli 20v lentoja matkustajana takana. Pääasiassa reittilennoilla mennyt lomalle. Hyvä video jälleen kerran 👍

• @jukkaraja-aho7671
    @jukkaraja-aho7671 18 дней назад +1

Kiitos taas. Täytyy tunnustaa, oma hermoni olisi asiakkaana kyllä palanut siinä vaiheessa kun istutaan koneessa odottamassa lähtöä. Ei niinkään Madeiran päässä, mikäs siellä odotellessa.
    Mutta eipä tuo nyt mitään. Minun paluulentoni St Helenalta Johannesburgiin myöhästyi 3 päivää 2 tuntia.
    Saarelle lennetään kerran viikossa, lauantaisin, mutta tuuli ja sumu estivät laskeutumisen, joten kone kääntyi Namibian rannikolta takaisin. Se tuli lopulta vasta tiistaina.
    No, sitä ei kai lasketa virallisesti myöhästymiseksi, vaan lennon siirtämiseksi, mutta asiakkaalle se oli tietenkin myöhästyminen.

• @Urpo66621
    @Urpo66621 18 дней назад +2

Kiitos ja kumarus

• @Korpsukka
    @Korpsukka 13 дней назад +1

Onko vastaavia Lentokenttiä paljon, jotka ovat kiinni tyyliin 00.00-05.00? Suurin aiheuttaja myöhästymiseen oli tuossa tapauksessa tuo kentän sulku aika. Omat lennot lähinnä lomalentoja n.90%, arviolta noin 70-100 kpl eri puolille maailmaa, josta paljon ns. halpalentoja. Monesti aika pöljiä kellonaikoja lähdölle ja laskeutumiselle. En ole asiaa sen enempää miettinyt mutta oletuksena, että kentät on 24/7 auki.

@Tapioonthemove  13 дней назад +1

@@Korpsukka kaikki isot kentät Keski-Euroopassa menee yöllä kiinni melusyiden vuoksi. Pienemmät ns. maakuntakentät pysyy auki 24/7 ✈️

• @jukkasillanpaa8459
    @jukkasillanpaa8459 18 дней назад +1

Olipa hyvin taustoitettu tosikertomus myöhästymisestä lentoliikenteessä.
    Frankfurt International - no eihän "pikkukenttä" 🤪 voi olla auki 24/7. Vaiko Hanau? Saksassakin on varmaan TEN-T ydinverkon lentokenttiä, joilla on laajemmat aukioloajat 🤔

@nipafilms236 18 дней назад

Se on kieltämättä erikoista, taitaahan helsinki-vantaakin olla 24/7 auki, mutta tollanen jättikenttä niinkuin frankfurt ei.. Mut Saksassahan monetkin kentät öisin kiinni, ilmeisesti melun takia.

• @eeroaalle6063
    @eeroaalle6063 19 дней назад +3

Kiitos, kiitos taas!
    Joka asiasta jaksetaan kitistä ja valittaa. Mutta kun ottaa huomioon maailman laajuisesti lentojen määrän. Suurin osa niistä sujuu varsin sutjakkaasti.
    Eräs pomoni sanoi kaikille valittajille, että sodasta on ihan liian pitkä aika..
    See on eri asia, jos pidetään istumassa koneessa jopa 8 tuntia, eikä saa juomaakaan, saatikka syötävää.
    Näitäkin on ollut.

• @toomaskyntoapu2737
    @toomaskyntoapu2737 19 дней назад +1

Jumalauta niskaperseestä kiinni ja pyörätuolit on istujan kanssa ilmassa samaan aikaan koneen kanssa

• @kristianvepsalainen1746
    @kristianvepsalainen1746 17 дней назад +1

Videon aihe-ehdotus: tässäkin jutussa mainittiin paljon erilaisia ammatteja. Tee joskus Video siitä, miten paljon eri ihmisiä ja missä tehtävissä tarvitaan siihen, että tuollainen tyypillinen lento saadaan lennettyä. Montako ihmistä ja mihin tehtäviin maapalveluissa, miten paljon itse lentoyhtiössä, montako lennonjohtajaa tarvitaan eri vaihessa jne.

• @JarmoHelin-qg8jt
    @JarmoHelin-qg8jt 10 дней назад +1

Neljä vuorokautta, koska lentoyhtiö meni konkurssiin.

• @IsoVeli
    @IsoVeli 19 дней назад +1

Kaikki ei aina mee putkeen vaik yritetään tehdä parhaansa, mut jouduitko tehä vähä lisää paperihommia?
    (Palkka juoksee, mut sinä et😅)

• @eevasiskomehtatalo9290
    @eevasiskomehtatalo9290 17 дней назад +1

Ootin koko videon, että siellä Madeiran päässä olisi ollut vielä jotain häikkää, esim huono tuuliolosuhde tai ruuhkaa ja vielä ois pitäny matkustajia pyörittää ilmassa. XD Se tästä stoorista jäi puuttumaan. :D

• @mazara9634
    @mazara9634 16 дней назад +1

Voitko käsitellä videollasi 09.08.2024 tapahtunutta lento-onnettomuutta Brasiliassa? ATR-72-212A, jota operoi Voepass Linhas Aereas.

@Tapioonthemove  16 дней назад

Ehkä joskus myöhemmin. Nyt en ehdi paneutua aiheeseen tarpeeksi

• @alecdude
    @alecdude 17 дней назад +1

Olipas mielenkiintoista oppia, että noinkin iso kenttä on öisin käytännössä kokonaan suljettu "normaalien" lentojen osalta. Onkohan tämä yleistäkin?

@Tapioonthemove  17 дней назад

Keski-Euroopassa käytännössä kaikki kentät on yöllä kiinni.

@aceris 18 дней назад +2

Tuo on uutta, että Frankki on yöllä closed. Pitääkö sitten rahtioperoinnit suoritaa aukioloaikaan? Onko tälle sulkemiselle olemassa jokin erityinen syy kuten lentomelu?

@Tapioonthemove  18 дней назад

Jos muistan oikein, niin Frankfurtin kenttä sai luvan rakentaa laskukiitotien 07L/25R juuri sillä ehdolla että liikennettä rajoitetaan yöaikaan. Juurikin lentomelu on juurisyy. Klo 05-23 voi aikataulun mukaista liikennettä suunnitella. Klo 23-24 pääsee vielä erityisluvalla laskuun jos on tullut myöhästyminen. Klo 24-05 kenttä on kiinni. Vika lentoonlähtö voi tapahtua klo 23:00

@aceris 18 дней назад

@@Tapioonthemove Luontoväen aktivismi ja vastaavanlainen toiminta on käsittääkseni Saksassa paljon laajempaa, kuin Suomessa, joten en ihmettelisi tuota syytä. Esimerkkinä BASF:n akkutehdas. Basf ei Saksassa olisi ikimaailmassa saanut rakentaa samanlaista akkutehdassa kuin Suomessa, ilman sulfaattien kiteytyslaitosta.

• @Luotaju
    @Luotaju 16 дней назад +1

Onko myöhästymisissä yleensä tapana lentoyhtiöllä jotenkin hyvittää se asiakkaille?
    Esim tarjoamalla ilmaisen kahvin tai ruuan? Tässähän meinaa oli poikkeuksellisen pitkä odottelu asiakkailla lentokoneessa.

@Tapioonthemove  16 дней назад

Riippuu ihan lentoyhtiöstä. Jotkut tarjoaa, toiset ei.

• @user-hl1vb1qq3b
    @user-hl1vb1qq3b 18 дней назад +1

Jälleen yksi "tyhmä kysymys".Tehdäänkö koskaan tässä, vastaavissa ja/tai samankaltaisissa tapauksissa reaalimaailmassa niin, että esim. lennetään lähtölento vain puoleenväliin reittiä ja uudelleen reititetään paluulennon matkustajat puoleenväliin paluu reittiä joko saman konsernin ja/tai kilpailevien lentoyhtiöiden koneilla ja lennetään takaisin lähtölennon lentokoneella takaisin alkulähtöpisteeseen?

@laukkuapina 18 дней назад +1

Veikkaisin, että lentomelun takia on rajoitettu.
      Aivan kuten Helsinki Airportillakin.
      Ja veikkailen vielä sen verran lisää, että se kenttä ei ole täysin suljettu vaan siellä on kyllä jotakin henkilökuntaa paikalla läpi yön.

@Tapioonthemove  18 дней назад

En ole kuullut että tämä olisi mikään yleinen ratkaisumalli.

@laukkuapina juuri näin 👍
      Vaikka liikennettä ei ole klo 24-05, niin tottakai terminaalissa on porukkaa 24/7. Klo 05 lähtevien lentojen lähtöselvitykset aukeaa klo 02 ja klo 24 viimeminuutulla maahan päässeen koneen matkustajat saavat laukkunsa ehkä klo 00:30-0100 välillä. Ei Frankfurt hiljene ja sammuta valoja kuitenkaan ✈️

• @mijusixtyeight9068
    @mijusixtyeight9068 День назад +1

Moi , mitenkä se on sitten mahdollista että jos kone saapuu aikataulussa kohteeseen ja sille on jo määritelty lähtöaika takaisin niin se ei saa lähtölupaa kun vasta 45 minuutin kuluttua. Kapteenin mukaan ilmatila oli ruuhkainen ja kyse on Ageanmeren ilmatilasta , ja tämä tapahtui 8.9.24 .

@Tapioonthemove  День назад +1

Moi. Tämä on kuule valitettavasti ihan arkipäivää nykypäivän ilmailussa, varsinkin Keski- ja Etelä-Euroopassa. Ilmatila on paikoin erittäin ruuhkainen, eikä lennonjohdossa ole tarpeeksi kapasiteettia eli lennonjohtajia hoitamaan tätä ruuhkaa. Olen tänä kesänä joutunut odottamaan omaa lähtövuoroa pahimmillaan yli 2 tuntia. Jos jouduitte odottamaan omaa slottia 45 minuuttia, se hyvin tavallinen myöhästyminen, pidempäänkin olisi voinut joutua odottamaan.

• @mijusixtyeight9068
      @mijusixtyeight9068 18 часов назад +1

@@Tapioonthemove oukkei, muuten on kyllä noilla seuduilla hyvin aikataulut pitäny 👌

@Tapioonthemove  2 часа назад

@@mijusixtyeight9068 hyvä 👏👍

• @jokunen-4621
    @jokunen-4621 19 дней назад +3

Kiitos videosta. Itselläni on ollut reilun 2 tunnin myöhästyminen. Olisi kiva nähdä video jos lento myöhästyy korvauksista että miten saa ym

@3GM65D 19 дней назад +1

Harmi että tästä esimerkistä koitui arviolta noin 350 000 € lasku Discoverylle, vaikka ei ollut heidän vika.. Ei vaan voi käsittää miten nää välillä menee näin pahasti pieleen.

• @JakeRaccoon
    @JakeRaccoon 18 дней назад +1

Uutta itselle, että koneella voi laillisesti lähteä ilmaan ilman toimivaa APU:a. Onko kyseessä kuitenkin sellainen vika, että koneella voi lentää vain tietyn määrän lentotunteja ennen kuin on pakko korjata, vai onko korjausaikataulu täysin lentoyhtiön päätettävissä?

@nipafilms236 18 дней назад +1

APUhan ei oo lentäessä mikään tarpeellinen, sitä käytetään lähinnä maassa, joten ei oikeestaan muuta ongelmaa kun maassa virtajohdon tarve..

• @duvin77
    @duvin77 18 дней назад +1

Kukas sen yksilön ajoi aamulla Frankfurtiin? Kun alkuperäisellä miehistöllä ei tuu lepo täyteen, ni pistetäänkö pari lentäjää taksiin keskellä yötä?

@Tapioonthemove  18 дней назад

Päivystäjillä soi puhelimet ja heidät on hoidettu maakuljetuksella hakemaan konetta yön pikkutunneilla.

• @iikori.
    @iikori. 18 дней назад +1

Jäi kiinnostamaan, että miten tuo kone voi koskaan saada omaa aikatauluansa kiinni, koska kaiken järjen mukaan sille oli jo suunniteltu lento Frankista aamulle kun olitte vielä Madeiralla? Miten näissä tilanteissa toimitaan? tuskin mistään pakasta on varakonetta mahdollista vetää...

@Tapioonthemove  18 дней назад +2

Ops Control yrittää parhaansa mukaan saada myöhästymistä kurottua kiinni vaihtamalla koneille suunniteltuja reittejä. Mutta noin massiivinen delay on lähes mahdotonta saada poikki ilman että joku lento perutaan.

• @Kuittinen.J
    @Kuittinen.J 18 дней назад +1

Ja Madeiralla kotiin lentoa odottavat saivat majoituksen vielä yön yli? Tämä jäi vähän auki vai käsitinkö väärin?

@Tapioonthemove  18 дней назад

Luonnollisesti he ovat saaneet hotellimajoituksen ylimääräiseksi yöksi Madeiralla.

• @moykky72
    @moykky72 18 дней назад +1

Rikkoutuneella generaattorilla on turvallista lentää? Jos vaikka molemmat moottorit sammuu ilmassa.

@Tapioonthemove  18 дней назад +1

On sillä turvallista lentää, siksi se on myös sallittua. Kyllä se kone on hallittavissa silti vaikka molemmat moottorit sammuisi ja APU on rikki. Koneesta löytyy RAT ja akut.
      Moottorin voi käynnistää ilmassa myös ilman APU:n sähköä tai paineilmaa.

• @terppa24
    @terppa24 18 дней назад +1

Tälläistä tapahtuu joka alassa ,ku alkaa mennä päin h...vettiä ja se menee sit 😂

• @Arikuvaa
    @Arikuvaa 18 дней назад +1

Just 🫣

• @JyriTuomasMokki-je4ck
    @JyriTuomasMokki-je4ck 18 дней назад +1

Kui noinkin iso kenttä kuin Frankfurt ei ole edes osittain auki? Voihan sitä sattua vaikka ja mitä mut ei ole kenttää mihin laskeutua jos valotkin on kiinni.

@nipafilms236 18 дней назад +1

Kyl sinne saa hätätilanteissa yms. laskeutua

@Tapioonthemove  18 дней назад

Hätätilanteita tai valtiollisia lentoja varten laskuun voi päästä. Muuten kenttä on kiinni lentomelusääntöjen vuoksi.

• @timosysi-aho2799
    @timosysi-aho2799 17 дней назад +1

Kuulosti kyllä niin tutulta. Omassa työssäkin on noita päiviä et kaikki menee pieleen. Siis aivan kaikki. Eikä sille voi jälkeen päin kuin nauraa😂

• @jokke1742
    @jokke1742 18 дней назад +1

jos ei oo tasamaantallaajallakaa helppoo nii vastuksia on joskus teilläkii): mutta elämä on ei ko kiitos mukavasta storysta! ai nii miks frankun kenttä nukkuu 5h?

@Tapioonthemove  18 дней назад +1

Melun vuoksi kentällä ei ole lentotoimintaa öisin.

@nipafilms236 18 дней назад

Tuli tosta Frankfurtin yösulusta mieleen että mitä tehdään jos lento saapuu etuajassa ennen viittä, joutuuko se pyörimään odotus kuviossa viiteen asti?

@Tapioonthemove  18 дней назад +1

Odotuskuvio tai jo reitillä tunteja aikasemmin nopeuden vähennys

@aceris 13 дней назад +1

Lakossa on aikaa tehdä videoita? ;)

@Tapioonthemove  13 дней назад

@aceris lomalla ei onneksi tarvi lakkoilla 😃

@aceris 13 дней назад +1

Säästy palkanalennukselta :D.

@Tapioonthemove  13 дней назад

@@aceris kävi tuuri 😃

• @KaitsuMaitsu
    @KaitsuMaitsu 18 дней назад

Eikö lentokoneissa ole mitään akkujärjestelmää, mistä tietokoneet saavat virtansa silloin, kun lentokoneen moottori ei käy ja konetta ei ole kytketty maasähköön?

• @bruh5198
      @bruh5198 18 дней назад +1

APU:ta käytettäisiin siihen mutta tässä tapauksessa se oli rikki

• @DDramKing
      @DDramKing 18 дней назад +1

On niissä akkuvarmistus (kriittisille hallintalaitteille) mutta ilmeisesti se ei anna virtaa tietokoneille koneen ollessa maassa.

@Tapioonthemove  18 дней назад +1

Akku on se ihan vihon viimeinen ratkaisu, joten se ei paljoa anna virtaa muille kuin elintärkeille järjestelmille.

• @Mac-rr3gd
    @Mac-rr3gd 18 дней назад

Varmaan teki muutamaan kertaan mieli nousta ylös ja lähteä kotiin 😄

• @steelpanther88
    @steelpanther88 19 дней назад +3

Kuulosti tosiaan mielenkiintoiselta että ilman toimivaa APU generaattoria lähdettiin? Eikös siinä Sullyn Hudson laskeutumisessa nimenomaan ollut tarvittu APUn virtaa kun molemmat motit menivät?

@Tapioonthemove  19 дней назад +3

Kyllä ilman APU generaattoria voi ihan hyvin lentää. Ja Sully olisi päässyt jokeen laskuun ilman sitäkin.

• @toivowiikari1350
      @toivowiikari1350 18 дней назад +1

Sit on vielä RAT (Ram Air Turbine) joka otetaa käyttöön jos kaikki muut sähköä tuottavat yksiköt on poissa pelistä. Se tulee koneen rungosta ulos ja pyörii ilmavirralla, tuottaen sähköö tärkeimpiin mittareihin ja laitteisiin

• @steelpanther88
      @steelpanther88 18 дней назад

@@Tapioonthemove mielenkiintoista, ja varmaan itse tiedätkin paremmin kun olet lentäjä. 😄 Muistan vain lukeneeni NTSB raportista s.88, tuosta APU start että se edesauttoi hyvään tulokseen pääsyä koska Airbus pysyi normal law tilassa sen ansiosta. "Starting the APU early in the
      accident sequence proved to be critical because it improved the outcome of the ditching by
      ensuring that electrical power was available to the airplane. Further, if the captain had not started
      the APU, the airplane would not have remained in normal law mode. This critical step would not
      have been completed if the flight crew had simply followed the order of the items in the
      checklist.
      The NTSB concludes that, despite being unable to complete the Engine Dual Failure
      checklist, the captain started the APU, which improved the outcome of the ditching by ensuring
      that a primary source of electrical power was available to the airplane and that the airplane
      remained in normal law and maintained the flight envelope protections, one of which protects
      against a stall."

• @timppa46
    @timppa46 18 дней назад

Lento Tapio on hyvä Mies. No on ollut prioriteettisesti aikataulua.

• @Antti-ox1ho
    @Antti-ox1ho 18 дней назад +1

Näin matkustajan näkökulmasta oli mielenkiintoista yöpyä Schipholin lentokentällä viime vuoden kesänä yliopistovaihdosta Lyonista Suomeen palatessani KLM:n yhdellä lentokoneella kun mun jatkolento Amsterdamista Helsinki-Vantaalle oli sen vuorokauden viimeinen ja jonkun teknisen ongelman takia lento Lyonista Amsterdamiin lähti vähän yli tunnin myöhässä. Lopulta pääsin jatkolennolle Schipholista Helsinki-Vantaalle seuraavan aamun ensimmäisellä lennolla. Tulipahan koettua ensimmäistä kertaa elämässäni yöpyminen lentoasemalla vaikka hotelliin olisin ollu kans oikeutettu tuona yönä.😄 Voin kuvitella noi paineet lentotyöntekijöiden harteilla kun joku lento myöhästyy vähänkin.

Ollessani 7-vuotiaana ja palatessani lomamatkalta Kyprokselta äidin puolen mummoni kanssa takasin Suomeen meijän kohdalle osui joku työntekijöiden lakko Larnakan lentoasemalla ja odotin mummoni kanssa pari tuntia siellä uutta lentoa Helsinki-Vantaalle. Muita lentojen myöhästymisiä ei oo tapahtunut mulle vielä tähän mennessä.

• @soijufamu5470
    @soijufamu5470 19 дней назад +1

Olipa ongelmia😮.

@nipafilms236 19 дней назад +1

Ei oo onneks pahempaa kuin 3h myöhästyminen tullu itelle, kyseessä oli Ryanairin lento tampereelta milanoon ja myöhästyminen johtui siitä kun alunperin suunniteltuun koneyksilöön oli tullut tekninen vika milanossa ja sitten siellä päässä joutui odottamaan toista konetta sille lennolle, joten edellinen lento tuli luonnollisesti myöhässä Tampereelle.

• @RS-sc7ro
    @RS-sc7ro 19 дней назад +2

Harmi että firmalla ei ole mahdollisuutta ottaa toista konetta (tai kilpailevaa firmaa) käyttöön, että saatais aikataulu kiinni.

@Tapioonthemove  19 дней назад +5

Kun on kesäsesonki, niin koko kapasiteetti on käytössä. Ei 100 miljoonan euron lentokoneita ole varaa pitää pihassa vain varalta seisonnassa. Joskus ilmailussa tulee näitä harmillisia epäsäännöllisyyksiä.

@3GM65D 19 дней назад +2

Joo mä uskon että kaikki koneet on rotaatiossa ollu käytössä ei toista konetta ei vaan ole odottamassa siinä vieressä.

• @kariaro6976
    @kariaro6976 19 дней назад +2

Las plamasin lento oli 3h ouluun lentopaluu norwidin kone

• @timokoski3119
    @timokoski3119 18 дней назад

Kakkendaali osuu tuulettimeen kohta: hs.mediadelivery.fi/img/1920/38c8a755e6504557a501394a3ee58c5c.jpg

• @MK-sn6tw
    @MK-sn6tw 19 дней назад +3

Kun mikään ei onnistu, mutta kaikki järjestyy...

• @henrirantakivi7901
    @henrirantakivi7901 19 дней назад +2

Lennetään vaikka apu on viallinen 🤔..jäin miettimään..

@nipafilms236 19 дней назад +3

Varmaan kalustopulaa niin pakko ottaa apu viallinen yksilö...

@Tapioonthemove  19 дней назад +7

Kyllä viallisella APU yksiköllä voi ja saa lentää. Siinä ei ole mitään ihmeellistä.
      Idea on siinä että kun vika tulee, voidaan sillä lentää esim. 10 päivää minkä jälkeen vika tulee korjata. Se antaa tarvittavaa aikaa vian korjauksen suunnittelulle sekä mahdollistaa lentojen suorittamisen. APU ei ole lennon suorittamisen kanssa olennainen laite, se helpottaa elämää kyllä, mutta ilmankin voi lentää. Siitä on eniten hyötyä vain maassa. Ilmassa se ei ole käytännössä koskaan päällä. ✈️

• @mikavuorenmaa8467
    @mikavuorenmaa8467 19 дней назад +1

Elämä on😂😂

• @keikotoivonen4539
    @keikotoivonen4539 19 дней назад +1

nyt ei ollu saksalaista täsmällisyyttä