Kebnekaise 2096 mnpm⛰️ Szwecja KORONA EUROPY

• Опубликовано: 10 сен 2024
  • 🔸️Kebnekaise - dwuwierzchołkowy szczyt w Górach Skandynawskich w Laponii w gminie Kiruna, w kręgu polarnym. Jest najwyższym szczytem Szwecji, Laponii i europejskiej strefy polarnej. Należy do Korony Europy.
    🔸️Kebnekaise zdobyliśmy w dniu 09.07.2024r., podczas naszej podróży po Skandynawii. Dotarliśmy do małej szwedzkiej miejscowości Nikkaluokta, zamieszkiwanej przez 10 rodzin. Znajduje się tam infrastruktura turystyczna: schronisko z miejscami noclegowymi, prysznice, domki do wynajęcia i duży płatny parking. Spędziliśmy tam noc i kolejnego dnia z samego rana ruszyliśmy w kierunku Stacji Górskiej Fjallstation Kebnekaise. Wędrowaliśmy szlakiem Kungsleden, który do stacji mierzy 19 km. Droga nie ma większych przewyższeń, głównie przebiega po ścieżce, a następnie po kamieniach. Największym utrudnieniem są miliony komarów, od których nie można się opędzić. Tego dnia mieliśmy szczęście, ponieważ świeciło mocno słóńce, wiał wiatr i chyba dzięki temu większych problemów z komarami nie było. Jednak przyjeżdzając w ten region, należy pamiętać o zabraniu moskitiery na głowę i repelentu. Wędrowaliśmy spokojnie, bez pośpiechu. Po przejściu 5,5 km dotarliśmy do drewnianych zabudowań, w których mieściła się restauracja, toalety i mała przystań dla łodzi. Płynąc stąd łodzią możemy skrócić sobie trasę o 5 km. Zaparzyliśmy kawę, odpoczęliśmy i ruszyliśmy dalej. Po drodze przeszliśmy przez dwa mosty i kilka drewnianych podestów umieszczonych w podmokłych terenach. Dotarliśmy do Fjallstation Kebnekaise w czasie 6h, gdzie znajduje się schronisko z miejscami noclegowymi. My jednak wybraliśmy spanie w namiocie powyżej schroniska, przy szlaku na Kebnekaise. Rozłożyliśmy namioty, zrobiliśmy obiad, przepakowaliśmy plecaki na kolejny dzień, spacer po okolicy i około 22giej położyliśmy się spać.
    Kolejnego dnia wcześnie, bo o 4tej pobudka. Zjedliśmy śniadanie, zostawiliśmy depozyt w skałach i ruszyliśmy przez dolinę w stronę szczytu. Do pokonania mieliśmy 10km i 1400 m przewyższenia w jedną stronę. Przeszliśmy przez mały brzozowy las, po czym wyszliśmy w otwarty teren. Zbliżyliśmy się do okolicznych szczytów i skręciliśmy w prawo, gdzie szlak prowadził pod górę. Dotarliśmy do doliny Kittelbacken, w której pokonaliśmy ciekawy most i niestety zaczęło padać. Zaczęliśmy mocno zdobywać wysokość i osiągnęliśmy pierwszy tego dnia szczyt o nazwie Vierranvarri 1709 m n.p.m. Następnie mocno w dół na przełęcz Kaffedalen i kolejne solidne podejście na Kebnekaise. W połowie podejścia docieramy do starego, drewnianego schronu, w którym robimy przerwę. Odpoczęliśmy i ruszyliśmy dalej pod górę. Po lewej stronie mijamy nowy schron z 2016r. Docieramy do pola śnieżnego, którym pod górę podchodzimy na szczyt Kebnekaise 2096 m n.p.m. Wejście ze stacji Fjallstation Kebnekaise zajęło nam 6h. Na szczycie mocno wiało i niestety zero widoczności. Tradycyjnie pamiątkowe fotki i ruszamy w dół. Do pokonania mamy 29 km, aby dotrzeć do Nikkaluokta na zasłużony odpoczynek.
    🔸️ZAPRASZAM do subskrypcji mojego kanału na RUclips➡️POZA DOMEM👇filmy ze zdobywania Korony Europy, Alpejskich 4tysieczników, Tatr i podróży.
    / @pozadomem5986
    🔸️ZAPRASZAM również na Instagram👇
    👉 / wioletta0912
    👉 / poza_domem_
    🔸️TokTok👇
    www.tiktok.com...

• @travelfishingpl9696
    @travelfishingpl9696 Месяц назад +1

Piękne rejony Szwecji, byłem przejazdem przez park narodowy Abisko i na pewno jeszcze kiedyś wrócę po górach pochodzić, pozdrawiam 👍

@pozadomem5986  Месяц назад +1

@@travelfishingpl9696 Nie miałem okazji zwiedzić tego parku. Z pewnością do Szwecji warto wrócić, bo jest piękna. Pozdrawiam 👍🙂

• @nadGniewkowem
    @nadGniewkowem 26 дней назад +1

Super pasja, pozdrawiam z wygodnego fotela ;)

@pozadomem5986  26 дней назад

@@nadGniewkowem dzięki🙂pozdro😉

• @wiolettasignerska7810
    @wiolettasignerska7810 Месяц назад +1

💪🙂

• @JoannaTamiTu
    @JoannaTamiTu Месяц назад +1

Taka mglista pogoda , czy też chmury na szczycie też mają swój urok 😊 Fajna wyprawa 😊 Pozdrowionka 👍

@pozadomem5986  Месяц назад

Penie, że tak. Jednak wolę piękne widoczki. Pozdrawiam 👋🙂

• @FlowerWhiskers111
    @FlowerWhiskers111 Месяц назад +1

Super! Ja dzisiaj znalazłam wierzchołek pewnego szczytu, natomiast nad materiałem dopiero jutro będę mogła siąść

• @mirek5242

@tomek4762 Месяц назад +1

🙃

@BICYKLOMAN 25 дней назад +1

Macie bardzo pracowity rok. Kilka perełek dodane do Korony. Jaki stan na dziś.

@pozadomem5986  24 дня назад

@@BICYKLOMAN Na razie tylko 35 szczytów z KE. Realizujemy jednocześnie też inne plany, więc zbytnio czasu nie ma. A ile u Ciebie zdobyczy z KE?

@BICYKLOMAN 24 дня назад +1

@@pozadomem5986 Została właśnie Rosja i Kazachstan. Też obserwuję bilety do Kazachstanu na przyszły rok, ale chciałem lecieć z Krakowa do Istambułu i dalej do Aktobe. Koszty duże więc pasuje jeszcze, choć po Istambule pochodzić.

@pozadomem5986  24 дня назад

@@BICYKLOMAN Dobry plan. Istambuł miałem okazję zwiedzić-warto. Powodzenia w realizacji planów.

@BICYKLOMAN 24 дня назад +1

@@pozadomem5986 Rozumiem, ze macie jakieś dłuższe plany na Kazachstan?

@BICYKLOMAN 4 дня назад

A kiedy masz zamiar wybrać się do Kazachstanu. Szukam chętnych na wyjazd w dowolnym terminie.