Korab 2764 mnpm ⛰️ najwyższy punkt Albanii i Macedonii KORONA EUROPY

• Опубликовано: 5 сен 2024
  • 🔸️Golem Korab - najwyższy szczyt w paśmie Korab na Półwyspie Bałkańskim. Jego wysokość wynosi 2764 m n.p.m. Przecięty jest granicą albańsko-macedońską i jest najwyższym szczytem obydwu tych państw, należy do Korony Europy.
    🔸️Korab zdobyliśmy w dniu 03.05.2024r., podczas naszej podróży po Albanii. Samolotem z Krakowa przylecieliśmy do Tirany. Po zwiedzeniu stolicy Albanii, udaliśmy się na północny wschód kraju do małej wsi Radomire, skąd kolejnego dnia ruszylismy na szczyt. Początek szlaku znajduje się na końcu wsi, przy małym jakby schronisku i szlakowskazie z żółtymi tabliczkami. My wybraliśmy opcję białą wejścia na szczyt, jest jeszcze zółta. Taka ciekawostka szlak na szczyt wytyczali Polacy z Polskiego Klubu Alpejskiego. Wędrówkę rozpoczynaliśmy w pięknym słońcu. Szlak początkowo wiedzie łagodnie pod górę, przez dolinę, wzdłuż potoku górskiego, który kilka razy przekroczyliśmy. Po pewnym czasie potok odbija od szlaku, a po lewej stronie mijamy górski staw i zagrody pasterskie. Niebo odsłania się i pięknie widać ośnieżony masyw Korabu. Po półtoragodzinnym trekkingu, robimy pierwszą przerwę na drugie śniadanie i latanie dronem. Ruszamy w dalszą drogę. Wraz ze zdobywaniem wysokości warunki atmosferyczne zmieniały się. Najpierw deszcz i spadek temperatury. Górę zasłoniły chmury i tyle po ładnych widokach. Podczas dalszej wędrówki widoczność spada do około 30 m i zaczyna padać grad. Robi się bardziej stromo. Powyżej 2300 mnpm zaczyna padać śnieg, do tego mocny wiatr. Nasze tempo spada, ponieważ momentami do kolan zapadamy się w śniegu. Im bliżej grani, tym warunki gorsze: widoczność spada do 10 m, nawigacja staje się bardzo trudna, pada śnieg, a do tego porywisty wiatr. Aplikacje pogodowe tego dnia pokazywały na szczycie temperaturę odczuwalną - 12 stopni. Dochodzimy do grani i skręcamy w lewo, ale kawałek wcześniej spotykamy parę Bułgarów, która dołącza do nas i wędrujemy razem. Grań jest dość stroma, trzeba uważać żeby po śniegu nie zjechać na dół. Docieramy do przełęczy ze szlakowskazem, z której wędrujemy na szczyt około 15 min. Stajemy na szczycie, przy oznaczonym punkcie, niestety nie mamy żadnych widoczków. Robimy fotki i zaczynamy wraz z Bułgarami szybko schodzić w dół, ponieważ jest zimno. Po dotarciu do wysokości około 2000 mnpm, warunki i widoczność poprawiają się. Bułgarzy decydują się odłączyć od nas, żeby nas nie opóźniać. Powracamy do wsi Radomire i wchodzimy do schroniska. Po rozmowie z panem z obsługi okazuje się, że jest on lokalnym przewodnikiem. Zamawiamy kawę, a po jej wypiciu ruszamy dalej zwiedzać Albanię.