Wintertrekking met winterkamperen in Noorwegen maart 2023

• Опубликовано: 2 июл 2023
  • Wintertrekking met winterkamperen in Noorwegen, 2023
    Na een pittige week met de cursisten van de winter-survivaltraining, zou de wintertrekking de week erna een stuk relaxter moeten worden. Dat hield ik mezelf voor. Maar niets bleek minder waar.
    Zo begonnen we al met 1-0 achterstand op de elementen. Er was op zondag ontzettend veel sneeuw gevallen. Daardoor was de rit naar het startpunt, en bergop, met de auto al een hele toer. Na de vastgereden Volvo te hebben losgegraven, konden we onze uitrusting pakken en op pad. De bedoeling is altijd om op dag 1 een relaxte start te maken. Dat heb je natuurlijk nooit in de hand. Maar het sneeuwde opnieuw zo hard dat de deelnemers gelijk al op een zware tocht werden getrakteerd.
    Ons eerste kamp bouwden we op in een sneeuwbui. Dat lukte gelukkig prima. De nacht was voor Noorse begrippen aangenaam, -3 °C. Maar we waren de volgende ochtend wel volkomen ingesneeuwd. Door de enorme sneeuwbuien konden we ons opmaken voor opnieuw een ploetertocht door diepe sneeuw. Op sommige stukken gingen we, ondanks dat we sneeuwschoenen droegen, soms wel tot onze knieën de diepte in. Erg zwaar. Zo deden we nog geen kilometer in een uur…
    Op de plek van ons basiskamp aangekomen, hadden we opnieuw de taak om een onderkomen te maken. Normaal zou dat een quinzee (sneeuwhut) zijn, maar vanwege de slechte sneeuwkwaliteit kozen we voor een noodshelter. Veel graafwerk. Het weer was gelukkig een stuk verbeterd! Aan het einde van de dag was iedereen zo stuk dat we al rond 19 uur in onze slaapzakken lagen. Die nacht werd het -12 °C. De shelter deed zijn ding en hield de binnentemperatuur op -7 °C. Dat is nog steeds koud, maar die 5 graden maakt wel een verschil.
    Woensdag hutdag. Dan warmen we even op, drogen we vochtige kleding en behandelen we voor wie dat leuk vind wat navigatietechnieken of andere nuttige skills. Daarna maken we een daghike in de omgeving. Hoewel het weer was verbeterd, was het lawineniveau inmiddels gestegen naar 3. Tijdens de hike werden we geregeld geconfronteerd met whoempf-geluiden. Een beangstigend geluid en een nog beangstigender gevoel. Het betekent dat je je in elk geval niet op of onderaan hellende vlakken moet begeven. Om die reden hebben we de hike ingekort en zijn we teruggekeerd naar de hut. Veiligheid voor alles. Hoewel de verleiding om binnen te slapen groot was, zijn we ’s avonds netjes afgedaald naar ons kamp om nog een keer van onze noodshelters te kunnen genieten.
    De 17 km lange daghike naar een berghut op 1300 meter die we normaal op donderdag doen, hebben we moeten cancellen. Het weer was weer omgeslagen. Door de in kracht toenemende storm, de enorme sneeuwbuien en lawinefase 3 was het niet verantwoord de hoogte in te gaan. Daarom hebben we de dag en nacht doorgebracht in dezelfde berghut als de dag ervoor. Op zich ook wel bijzonder om een keer zo’n sneeuwstorm uit te zitten in een krakende en zuchtende houten hut. Het was ook een hele onderneming om door dit weer van de hut naar het toilethok te komen. Maar het was wel lekker knus bij de houtkachel met een goed boek en een lekker theetje.
    Op vrijdag hebben we de route bergaf eerst een stukje voorgelopen om te checken of die betrouwbaar was. Uiteraard met de lawinepiepers, de sondes en de scheppen bij ons. Dat was wel te doen en we waren blij dat we weer op pad konden. Nadat we zelf brood hebben gebakken en wat fascinerende knopen hadden geoefend, vertrokken we weer voor een tocht door de diepsneeuw. Navigeren op gps en kompas. Het was bij een temperatuur rond 0 °C allesbehalve koud, dus het geploeter kostte ons veel vocht.
    Voor deze laatste overnachting in de wildernis vonden we een mooie kampeerplek. Toen onze tarps en tent eenmaal stonden, hebben Jaike en Jette een van de mooiste kampvuren ooit aangelegd. Bij een temperatuur van rond 0 graden bij het kampvuur voelde het aan als een comfortabele zomeravond. Het fraaie uitzicht en de toffe mensen waarmee ik op pad was, maakten het geluksgevoel compleet!
    Tom
    Wildernisgids
    Wil je zelf ook wel eens een week lang in de Noorse wildernis winterkamperen, met een pulka op sneeuwschoenen rondtrekken en in een berghut overnachten?
    Je vindt deze wildernisreis op onze website