#5.1 Szkocja - Edynburg (Zamek, Góra Artura, nawiedzony cmentarz Greyfriars Kirkyard)

• Опубликовано: 13 фев 2019
  • FACEBOOK: / odkrywczymszlakiem
    Opis do filmu - czytaj niżej (POKAŻ WIĘCEJ)
    Pod koniec wakacji 2017 roku udaliśmy się razem z Patrycją do Szkocji. Była to w założeniu wycieczka nastawiona na autostop i noclegi w namiocie (pomimo niskich temperatur). Poza nielicznymi wyjątkami(trzema pierwszymi przejazdami autokarem, gdzie bilety mieliśmy zakupione już w Polsce, aby nie tracić czasu na początku) każdy pozostały przejazd odbył się właśnie tą drogą. Lot z Modlina do Glasgow mieliśmy 27 września 2017, a na miejsce dotarliśmy późnym wieczorem. Samolot przebył około 1700 km drogą powietrzną.
    Znajdując się w dalekim położeniu od centrum i nie mając lepszych perspektyw na nocleg, postanowiliśmy rozbić się na zielonym terenie niedaleko lotniska. O poranku 28 września 2017, wyruszyliśmy autobusem z lotniska do centrum w Glasgow, a następnie autokarem z Glasgow do Edynburga. Dwa główne wyznaczone przez nas cele to zamek i Góra Artura. Zamek w Edynburgu to jedna z najpotężniejszych i najstarszych fortec w Wielkiej Brytanii. Jest to również symbol całej Szkocji. Mieszcząca się w samym centrum miasta budowla, usytuowana jest na wzniesieniu znajdującym się na wysokości 120 metrów n.p.m.. Rozpoczęcie jej budowy zaczęło się w XII wieku.
    W parku przy zamku stoi pomnik niedźwiedzia Wojtka, który służył polskiej armii podczas II wojny światowej. Miał on tytuł kaprala. Po wojnie oddano niedźwiedzia do zoo w Edynburgu gdzie zmarł w 1963 roku. Niestety wcześniej nie wiedzieliśmy o tym, że znajdowaliśmy się zaledwie kilkanaście metrów od pomnika.
    Z kolei Arthur’s Seat to charakterystyczny szczyt wzgórza widniejącego nad miastem. Mieści się on na wysokości 251 m n.p.m.. Widać z niego bardzo dobrze panoramę miasta i zatokę Forth. Pod koniec dnia zaszliśmy na cmentarz Greyfriars Kirkyard. Cmentarz słynie z niewyjaśnionych zjawisk, które obecne są nawet podczas dnia. Mówi się m.in, że niektóre osoby przebywające na terenie cmentarza atakowane są przez niewidzialną siłę. Ciekawostka: niektóre nazwiska na nagrobkach zainspirowały J.K. Rowling do użycia ich w serii powieści o Harrym Potterze. Niestety mając tylko jeden dzień w Edynburgu, nie zdążyliśmy zwiedzić wszystkich najważniejszych miejsc, takich jak m.in wzgórze Calton Hill, gdzie znajduje się National Monument of Scotland, przypominający grecki akropol.
    Na koniec dnia wróciliśmy autokarem do Glasgow, gdyż mieliśmy tam załatwiony wcześniej nocleg u Polaka Michała, który odpowiedział na nasze ogłoszenie w internecie. Dzięki Michał! Naszym następnym celem było miasto Stirling.
    Ścieżka dźwiękowa
    1. Josh Woodward - Coffee
    2. Scott Buckley - Homeward
    Zostały wykorzystane również krótkie fragmenty szkockiej pieśni patriotycznej - „Scotland the Brave”, polskiej pieśni patriotycznej - „Czerwone maki na Monte Cassino” (nawiązując do tego, że niedźwiedź Wojtek brał udział w bitwie pod Monte Cassino), z gry Heroes of Might & Magic III (Paul Romero - Necropolis Theme) i z filmu Harry Potter i Kamień Filozoficzny (John Williams - Prologue).
    Filmy i zdjęcia wykorzystane w montażu zostały wykonane kamerką Xiaomi Yi Action i telefonem Sony Xperia Z3.