Fjelltur Dronningruta Bø i Vesterålen - 2022.07.30 - 4k

• Опубликовано: 8 авг 2022
  • Tekst hentet fra ut.no:
    Fra parkeringen på Sletten følges rødmerket sti mot vest straks etter passering av gjerdet, opp Risdalen til skaret mot Utskordalen.
    Følg sti mot toppen av Hesthausen (485). Følg videre et lite stykke mot Hesthauskneet, men ta skarpt ned til høyre ved steinslukta «Kongen». Denne kjennetegnes med en karakterisitisk høyreist steinformasjon og røde piler som viser vei ned slukta, se bilde. (Hvis man ikke tar ned her, men følger egga videre bortover, ender man på stupet av Hesthauskneet som er svært bratt og ulendt og ikke anbefalt å gå.)
    Ruta går deretter videre gjennom storsteinet ur med berg på begge sider til Dalskaret. Herfra går turen til Rismålstinden, Reinstikollan og nordvestover til Kvanntotinden (607). Storslått utsikt til øyene i Øksnes Vestbygd gjennom hele vandringen. På det laveste punktet mellom Kvanntotinden og Spikartinden (605) bøyes av mot nord og man følger lia bratt nedover. Grunnen her er først løs morenestein, som etter hvert ender opp i storsteinet ur. Her må man passe på at ikke stein raser ut!
    Lia forseres nordover til landskapet begynner å flate ut, deretter videre nordøst. En liten haug (ca 350 moh) ute på flata passeres på venstre side. Følger så ryggen nordøstover ganske bratt ned mot tjønn i Melkardalen. Følg dalen nedover nord for elva, deretter slakt ut til Dalbukta. Videre langs Møklandsfjorden tilbake til Sletten. Bonhammeren passeres på vestsida.
    Video: Raymond T. Knudsen
    Music: MydNyte - Noir Et Blanc Vie
    Flere fjellturer: www.google.com/maps/d/edit?mi...
    Equipment and software used for the video: