Kerékpártúra 136. adás - Mátrafüred-Gyöngyös

• Опубликовано: 8 сен 2024
  • Már nem először kalandoztunk a Mátrában, de mindig visszatérünk, hiszen számos arcát még nem ismerjük. Ilyen volt például az első programunk is, ahol testközelből megcsodálhattuk a szánhúzó Huskyk erejét, ügyességét, kitartását és hűségét. Az izgalmas és jó hangulatú kirándulás során betekintést nyertünk a bajnok kutyusok és gazdájuk nem mindennapi életébe. Majd kerékpározás helyett most a kisvasutat választottuk, hiszen kerékpárt is szállíthatunk rajta. A Mátravasút járatai két vonalon is szállítják az utasokat a gyöngyösi Orczy-kastély parkjának szélétől a népszerű Mátrafüred és a vadregényes Szalajkaház felé. Érdemes igénybe venni, hiszen nem csak egy klassz élményt ad, de pár perces utazással számos kirándulóhely elérhető általa.
    Mi a város felé zögykölődtünk, és a végállomásról el sem mozdultunk, hiszen ott található a Mátravasút vasútmúzeuma.
    Nagyon sok érdekes relikvia van itt, az egyik legérdekesebb az 1961-ből származó zászló, ami a kisvasút úttörővasúti időszakából való, és felújítás után került ide. Egy 101 éves igazolványt is megcsodáltunk, amit a Magyar királyi államvasutak állított ki Tuza János részére….de mindenki gyermeki énjét látta vissza miközben működés közben a terepasztalt nézte.
    Innen elkerekeztünk a főtérre, hiszen kíváncsiak voltunk a Városházára, a szökőkútra és az egész felújított térre. A Fő tér északi részén álló kéttornyú, jelenlegi formájában barokk Szent Bertalan Plébániatemplom az 1917-es tűzvészben a templom súlyosan megsérült, és bár a templomot ezt követően hamar helyreállították, a két hatalmas barokk toronysisakot nem pótolták, emiatt tűnnek aránytalanul tömzsinek a tornyai.De kiderült, hogy a városban több helyen helyeztek el kerékpárosoknak olyan szerelőállványokat, ami egy óriási gyors segítség tud lenni baj esetén.
    Minap pedig ezt olvastuk: " A Gyöngyösi Ferences Könyvtár legújabb időszaki kiállítása talán a legjelentősebb Magyarországon található ősnyomtatvánnyal a Schöffer-Fust Bibliával várja az érdeklődőket."
    Kihagyhatatlan volt, hogy ne nézzük meg. A Biblia több kötetnyi egyéb értékes könyvvel és kegytárggyal együtt a ferences kolostor egyik megszüntetett csigalépcső lejáratából került elő véletlenül1998-ban. Az 1999. februárjára befejeződött restaurálást követően a könyv eddig mindössze három alkalommal volt látható Gyöngyösön, egyébként Budapesten őrzik. A Fust-Schöffer féle 48 soros Bibliából összesen hét darab ismeret a világon. Ebből kettő teljes és ép példány van, az egyik a Vatikánban található, a másik az itt megtalált.
    Azt gondoljuk a Mátra ismét tudott újat mutatni nekünk. Érdemes felkeresni, és egy jót kerékpározni ott is.