Cursus High Skills en training Noorwegen | oktober 2023

• Опубликовано: 18 дек 2023
  • High Skills en training Noorwegen | cursus voor trekkings in extreme wildernisgebieden
    De eerste week van oktober vond in Noorwegen een van onze meest uitdagende cursussen plaats: module 2, een vervolgcursus van onze Trekkingschool.
    Met een klein groepje gingen we de uitdaging aan en trokken we de Noorse wildernis in voor een 6-daagse trekking. Het doel hiervan is het uitbreiden en verbeteren van de vaardigheden die de cursisten bij de vorige cursus in Zweden hebben geleerd. Qua trekking, navigatie en overlevingstechnieken. Maar vooral mentaal en fysiek.
    We geven deze cursus altijd in het najaar in een middelgebergte, tussen de 700 en de 1300 meter hoogte. Dit betekent flink wat klimwerk en de weersomstandigheden schieten hier ergens tussen herfst en winter heen en weer.
    We hadden dan ook van alles wat: van een lekker zonnetje, tot nachtvorst, tot een heuse storm. Onder deze omstandigheden realiseerden de cursisten zich hoe nauw alles luistert. Niet alleen de juiste kleding en de juiste uitrusting zijn belangrijk. Ook hoe je reageert op de mentale mangeling tussen gevoelens van euforie als de zon schijnt en de steeds aanwezige dreiging van noodweer en kou. Eigenlijk voel je heel duidelijk hoe weinig er nodig is om tijdens een tocht door deze wildernis in een levensbedreigende situatie terecht te komen. Deze training is dan ook perfect om hiermee te leren omgaan.
    We staan met onze tarps wel vaker in een storm van windkracht 8 (bft). Maar volgens de voorspellingen konden we op dinsdag en woensdag uitschieters tot windkracht 10 verwachten. Dat leek ons wat teveel van het goede, zelfs voor de onverwoestbare DD-tarps. Dus moesten we een beslissing nemen. Het werd een overnachting in een veilige berghut. Een goede beslissing, omdat veiligheid altijd het belangrijkste is.
    Om bij die hut te komen moesten we wel in 1 dag de afstand afleggen die we normaal in 2 dagen zouden doen. Deze 16 km waren met onze zware rugzakken op en door het grillige landschap erg pittig. De regen en ijzige kou maakten het erger. Dat het menens was kon je goed merken aan de grappenmakers van de groep. Die waren opmerkelijk stil. Ondanks de ontberingen was de sfeer in de groep goed. Niet alleen vanwege het vooruitzicht van de berghut met houtkachel, maar omdat deze cursisten heel goed in staat waren hun grenzen te verleggen en er het beste van te maken. Optimisme is een belangrijke survival-skill.
    De dag in de berghut hebben we nuttig besteed met een les over navigatie met de zon, de maan en de sterren en het eten van de Noorse worsten die we bij ons hadden.
    Na het verblijf in de berghut vertrokken we voor een wat kortere tocht. Van het rotsige, desolate landschap boven de boomgrens, liepen we naar een idyllisch bos met kampeerplekken aan een meer. Die nacht vroor het en ’s ochtends werden we wakker met besneeuwde bergen.
    Het was voor mij tijd om afscheid te nemen van de cursisten. Nadat ze goed met elkaar hadden overlegd over het plan van aanpak, vertrokken ze om hun skills zonder instructeur te testen. Opdracht: loop in 2 dagen - met een overnachting - terug naar het beginpunt van onze tocht. Daarbij moeten ze zelf alle beslissingen nemen over de te kiezen route, moeten ze vertrouwen op hun navigatiekennis en moeten ze een veilige overnachtingsplek kiezen. Daarnaast moeten ze inschatten hoe ze met de verschillende obstakels omgaan die ze onderweg tegenkomen, zoals steile hellingen en rivieren.
    Ook deze groep heeft de opdracht goed volbracht. En ze hebben hun certificaat dik verdiend. Het succes hebben we eenmaal terug in de bewoonde wereld kracht bijgezet met verrukkelijke hamburgers en een goed Noors biertje. Of twee .
    Annemieke, Michiel en Thijmen, bedankt voor de mooie, onvergetelijke week, de gezelligheid en de slechte grappen 
    Wil je ook van alles leren over het maken van extreme trekkings? Kijk dan eens wat onze Trekkingschool je te bieden heeft.
    Je leest er alles over op onze website.