احب اكمل لكم قصة الغار عشان تنفعنا في القرن الحادي والعشرين.. الناس دي اولا اتخذت كل السبل انها تزحزح الصخرة لحد ما كل جهودهم بلغت أقصاها وفشلت. ما قعدوش جنب الصخرة يدعوا وخلاص. بعد ما جربوا كل شيء وربنا شاف صدق نيتهم بالعمل قالوا يا رب عملنا وما حققنا النجاح فلم يعد لنا ملجأ الا انت. وبعدين دعوا الله دعاء صادق مش بيدعي وخلاص او بيدعي وهو قاعد ينبر ويلوم ربه ليه يا رب عملت فيا كدا. وكل أعمالهم كانت لوجه الله مش عشان حد يقول لهم انت شطور او يستكبروا بالعمل الصالح على الناس او لغرض تاني هو مدكنه. أما الأول فحجته كانت شدة رحمته فتجلت رحمة الله أعلى وأعظم من رحمة الرجل. أما الثاني فكان ندل مع بنت عمه واللي بيفهم يعرف انهم كانوا في وضع اقترب شدة القرب من الزنا لأن فض الخاتم معناه يفضي إلى الإيلاج. فلما قالت له اتقي الله خايفة المصيبة تكبر، تغلب على ذروة شهوته وتغلب على أقوى رغباته وهو قادر على بنت عمه وليس له رادع الا خوفه من الله. فتراجع عن جريمته وتاب وأصلح (الاصلاح بأنه ترك لها المال وتركها تروح لحالها وغير موقفه في استغلال شدة احتياجها)، فكانت حجته الإصلاح بعد توبة. "فَمَنْ تَابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ"، فأوفى الله وعده برحمته له. أما الثالث لو كان حبس في الغار وحده يومنا هذا لكان دعاؤه وحده كفيلا بإزاحة الصخرة لأنه إنسان نادر في زمننا هذا، أحب لأخيه ما أحب لنفسه ولو كان في زمننا بس رد الحقوق لأصحابها كان عداه العيب. لكنه عمل عملا لم يعد يفعله الأب لابنه ولا الابن لأبيه. وما قالش انا هاستثمر لأجير وأخليه أحسن مني؟ فكانت حجته الإحسان والبر. المحسن البار من أسماء الله الحسنى فبر الله به كما بر بشخص آخر. والله أولى بتعالي صفاته. وبقية القصة لعل هذه الصخرة لم تتزحزح الا بعد وقت طويل من كل دعاء. لأن الله مع الصابرين.
والله يا دكتور انا بتعامل كدا مع زوجي احضر العشا ولما اروح اناديه لياكل القاه نام فاعود ادراجي اوطي التلفزيون وانتظر حتى يصحى خلال خمس او عشر دقائق يا دوب يغفل شوية و انا اكون ميتة من الجوع لكني اصبر ولما يقوم اقول له صح النوم وبعدين اكل معاه
جزاك الله خيرا يا دكتور
الدين معامله بارك الله فيك ولك يا دكتور
رب اعد هذا الينا وهذا الخطاب لنا رب العرش العظيم
استغفر الله العظيم الذي لا اله إلا هو الحي القيوم و اتوب اليه
حسبنا الله ونعم الوكيل
احب اكمل لكم قصة الغار عشان تنفعنا في القرن الحادي والعشرين.. الناس دي اولا اتخذت كل السبل انها تزحزح الصخرة لحد ما كل جهودهم بلغت أقصاها وفشلت. ما قعدوش جنب الصخرة يدعوا وخلاص. بعد ما جربوا كل شيء وربنا شاف صدق نيتهم بالعمل قالوا يا رب عملنا وما حققنا النجاح فلم يعد لنا ملجأ الا انت. وبعدين دعوا الله دعاء صادق مش بيدعي وخلاص او بيدعي وهو قاعد ينبر ويلوم ربه ليه يا رب عملت فيا كدا. وكل أعمالهم كانت لوجه الله مش عشان حد يقول لهم انت شطور او يستكبروا بالعمل الصالح على الناس او لغرض تاني هو مدكنه. أما الأول فحجته كانت شدة رحمته فتجلت رحمة الله أعلى وأعظم من رحمة الرجل. أما الثاني فكان ندل مع بنت عمه واللي بيفهم يعرف انهم كانوا في وضع اقترب شدة القرب من الزنا لأن فض الخاتم معناه يفضي إلى الإيلاج. فلما قالت له اتقي الله خايفة المصيبة تكبر، تغلب على ذروة شهوته وتغلب على أقوى رغباته وهو قادر على بنت عمه وليس له رادع الا خوفه من الله. فتراجع عن جريمته وتاب وأصلح (الاصلاح بأنه ترك لها المال وتركها تروح لحالها وغير موقفه في استغلال شدة احتياجها)، فكانت حجته الإصلاح بعد توبة. "فَمَنْ تَابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ"، فأوفى الله وعده برحمته له. أما الثالث لو كان حبس في الغار وحده يومنا هذا لكان دعاؤه وحده كفيلا بإزاحة الصخرة لأنه إنسان نادر في زمننا هذا، أحب لأخيه ما أحب لنفسه ولو كان في زمننا بس رد الحقوق لأصحابها كان عداه العيب. لكنه عمل عملا لم يعد يفعله الأب لابنه ولا الابن لأبيه. وما قالش انا هاستثمر لأجير وأخليه أحسن مني؟ فكانت حجته الإحسان والبر. المحسن البار من أسماء الله الحسنى فبر الله به كما بر بشخص آخر. والله أولى بتعالي صفاته. وبقية القصة لعل هذه الصخرة لم تتزحزح الا بعد وقت طويل من كل دعاء. لأن الله مع الصابرين.
والله يا دكتور انا بتعامل كدا مع زوجي احضر العشا ولما اروح اناديه لياكل القاه نام فاعود ادراجي اوطي التلفزيون وانتظر حتى يصحى خلال خمس او عشر دقائق يا دوب يغفل شوية و انا اكون ميتة من الجوع لكني اصبر ولما يقوم اقول له صح النوم وبعدين اكل معاه
طب متكلى اى حاجة بسيطو واستنيه برضه ليه تعذبة روحك
Bravo
وانا زيك بس لما يصحي يصرخ ويضرب انو ليه م صحيته واذا صحيته يضرب ليه م صحيتني انسان مريض الله ينتقم منه
جابلي اتنين تلاته مليون😂😂شكلك انسان مادي بزياده😂😂
حقه
الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلا}