ذهب أبو العاص إلى النبي صلىٰ الله عليه وسلم قبل البعثة وقال له: أريد أن أتزوج زينب أبنتك الكبرىٰ. ( أدب ). فقال له النبي: لا أفعل حتى أستأذنها. ( شرع ). ويدخل النبي ﷺ علىٰ زينب: ابن خالتك جاءني وذكر أسمك.. فهل ترضينه زوجاً لك ؟ فاحمرَّ وجهها وأبتسمت. ( حياء ). فخرج النبي وتزوجت زينب أبا العاص بن الربيع لكي تبدأ قصة حب قوية.. وأنجبت منه علي وأمامة. ثم بدأت مشكلة كبيرة ( عقيدة ) حيث بعث النبي نبياً.. وكان أبو العاص مسافراً وحين عاد وجد زوجته أسلمت. فقالت له: عندي لك خبرٌ عظيم. فقام وتركها. ( أحترام ). فاندهشت زينب وتبعته وهي تقول: لقد بُعث أبي نبياً وأنا أسلمت. فقال: هلاَ أخبرتيني أولاً ؟ قالت له: ما كنت لأُكذِّبَ أبي.. وما كان أبي كذاباً إنّه الصادق الأمين.. ولست وحدي لقد أسلمت أمي وأسلم إخوتي.. وأسلم ابن عمي (علي بن أبي طالب).. وأسلم ابن عمتك (عثمان بن عفان).. وأسلم صديقك (أبو بكر الصديق).. فقال: أما أنا لا أحب الناس أن يقولوا خذَّل قومه وكفر بآبائه إرضاء لزوجته.. وما أباك بمتهم.. فهلاَ عذرتِ وقدَّرتِ ؟ ( حوار بناء ).. فقالت: ومن يعذر إنْ لم أعذر أنا ؟ ولكن أنا زوجتك أعينك علىٰ الحق حتىٰ تقدر عليه.. ( فهم واحتواء ). ووفت بكلمتها له 20 سنة.. ( صبراً لله ). ظل أبو العاص علىٰ كفره ثم جاءت الهجرة، فذهبت زينب إلى النبي ﷺ وقالت : يا رسول الله أتأذن لي أنْ أبقىٰ مع زوجي ؟ ( حب ). فأذن لها ﷺ.. ( رحمة ). وظلت بمكة إلىٰ أنْ حدثت غزوة بدر، وقرَّر أبو العاص أن يخرج للحرب في صفوف جيش قريش .. زوجها يحارب أباها .. فكانت زينب تبكي وتقول: اللهم إنّي أخشىٰ من يوم تشرق شمسه فييتم ولدي أو أفقد أبي .. ( حيرة ورجاء ). ويخرج أبو العاص بن الربيع ويشارك في غزوة بدر .. وتنتهي المعركة فيُؤْسَر أبو العاص، وتذهب أخباره لمكة.. فتسأل زينب : وماذا فعل أبي ؟ فيقال لها: انتصر المسلمون. فتسجد شكرا لله.. ثم تسأل : وماذا فعل زوجي ؟ فقالوا: أسره حموه . فقالت : أُرسل في فداء زوجي .. ( عقل وتأني ). ولم يكن لديها شيئاً ثميناً تفتدي به زوجهاَ.. فخلعت عقد أمهاَ الذي كانت تُزيِّن به صدرهاَ.. وأرسلت العقد مع شقيق أبي العاص بن الربيع إلىٰ رسول الله ﷺ. وكان النبي جالسا يتلقى الفدية ويطلق الأسرىٰ.. وحين رأىٰ عقد السيدة خديجة سأل : هذا فداء من ؟ قالوا : هذا فداء أبو العاص بن الربيع. فبكىٰ النبي وقال : هذا عقد خديجة.. ( وفاء ). ثم نهض وقال: أيها الناس.. إنّ هذا الرجل ما ذممناه صهراً فهلاَ فككت أسره ؟ ( عدل ). وهلاَ قبلتم أنْ تردوا إليهاَ عقدهاَ ؟ ( تواضع القائد ). فقالوا: نعم يا رسول الله.. ( أدب الجنود ). فأعطاه النبي العقد، ثم قال له: قل لزينب لا تفرطي في عقد خديجة. ( ثقة في أخلاقه مع أنه كافر ). ثم قال له: يا أبا العاص هل لك أن أساررك ؟ ثم تنحى به جانباً وقال له : يا أبا العاص إنَّ الله أمرني أنْ أُفرِّقَ بين مسلمة وكافر، فهلاَ رددتَ إليَّ إبنتي ؟ فقال: نعم.. ( رجولة ). وخرجت زينب تستقبل أباَ العاص على أبواب مكة، فقال لها حين رآها : إنّي راحل. فقالت : إلى أين ؟ قال : لست أنا الذي سيرتحل، ولكن أنت سترحلين إلى أبيك.. ( وفاء بالوعد ) فقالت : لم ؟ قال : للتفريق بيني وبينك.. فارجعي إلى أبيك.. فقالت: فهل لك أن ترافقني وتُسْلِم ؟ فقال : لا . فأخذت ولدهاَ وابنتهاَ وذهبت إلى المدينة.. ( طاعة ). وبدأ الخُطّاب يتقدمون لخطبتها على مدىٰ 6 سنوات، وكانت ترفض علىٰ أمل أنْ يعود إليها زوجهاَ.. ( وفاء ). وبعد 6 سنوات كان أبوالعاص قد خرج بقافلة من مكة إلى الشام، وأثناء سيره يلتقي مجموعة من الصحابة ويفقد قافلته. فسأل على بيت زينب وطرق بابها قبيل آذان الفجر.. ( ثقة ). فسألته حين رأته : أجئت مسلما ؟ ( رجاء ). قال : بل جئت هارباً .. فقالت : فهل لك إلى أنْ تُسلم ؟ ( إلحاح وتعهد ). فقال : لا. قالت : فلا تخف .. مرحباً بإبن الخالة.. مرحباً بأبي علي وأمامة.. ( فصل وعدل ). وبعد أن أمَّ النبي المسلمين في صلاة الفجر، إذا بصوت يأتي من آخر المسجد: قد أجرت أبو العاص بن الربيع.. ( إيجابية ). فقال النبي : هل سمعتم ما سمعت ؟ قالوا : نعم يا رسول الله.. قالت زينب : يا رسول الله إنَّ أبا العاص إن بعُد فهو إبن الخالة.. وإنْ قرب فهو أبو الولد.. وقد أجرته يا رسول الله.. فوقف النبي صلىٰ الله عليه وسلم وقال : يا أيها الناس إنَّ هذا الرجل ما ذممته صهراً.. وإنّ هذا الرجل حدثني فصدقني.. ووعدني فوفّى لي.. فإن قبلتم أن تردوا إليه ماله وأن تتركوه يعود إلىٰ بلده، فهذا أحب إلي.. وإنُ أبيتم فالأمر إليكم والحق لكم ولا ألومكم عليه.. ( شورىٰ ). فقال الناس: بل نُعْطِه ماله يا رسول الله.. ( أدب الجنود ). فقال النبي : قد أجرنا من أجرتِ يا زينب.. ثم ذهب إليها عند بيتها وقال لها : يا زينب أكرمي مثواه فإنَّه إبن خالتك وإنَّه أبو العيال، ولكن لا يقربنك، فإنَّه لا يحل لك.. ( رحمة وشريعة ). فقالت: نعم يا رسول الله.. ( طاعة ). فدخلت وقالت لأبي العاص بن الربيع : يا أبا العاص أهان عليك فراقنا ؟ هل لك إلى أنْ تُسْلم وتبقى معنا ؟ ( حب ورجاء ). قال : لا.. وأخذ ماله وعاد إلى مكة.. وعند وصوله إلىٰ مكة وقف وقال : أيها الناس هذه أموالكم هل بقى لكم شيء ؟ ( أمانة ). فقالوا : جزيت خيراً .. وفيت أحسن الوفاء.. ( فطرة ). قال : فإنّي أشهد أن لا إله إلا الله وأن محمداً رسول الله.. ( نعمة ). ثم دخل المدينة فجراً وتوجه إلى النبي وقال: يا رسول الله أجرتني بالأمس واليوم جئت أقول أشهد أن لا إله إلا الله وأنك رسول الله.. ( دفع بالتى هي أحسن ). ثم قال أبو العاص بن الربيع : يا رسول الله هل تأذن لي أنْ أراجع زينب ؟ ( عشرة وحب ). فأخذه النبي وقال: تعالَ معي.. ووقف على بيت زينب وطرق الباب وقال : يا زينب إنَّ إبن خالتك جاء لي اليوم يستأذنني أنْ يراجعك فهل تقبلين ؟ ( أب راع ). فأحمرَّ وجههاَ وابتسمت. ( رضىٰ دائم ). بعد سنة من هذه الواقعة ماتت زينب.. فبكاهاَ العاص بكاءً شديداً حتىٰ رأىٰ الناس رسول الله يمسح عليه ويهون عليه.. فيقول له العاص : والله يا رسول الله ما عدت أطيق الدنياَ بغير زينب.. ( رفيقة العمر ). وماتَ بعد سنة من موتِ زينب. ( أرواح مجندة ).
ياسلام يعني ختي واحد من مراتو وبوظتي حياتهم وفجاءه فوقتي بعد فوات الاوان طيب مكنتي صبرتي شوايه لم جالك حد مناسب ليه تبني سعادتك علي تعاست حد تاني ربنا يهديكي
رضوى الشربيني الشي الجميل فيها انها مع الحق فقط ما بتميل للنساء و تقف ضد الرجال في جميع الحالات ... رضوى الشربيني من انجح الشخصيات الي بتابعها و أتمنى جدا انها توصل للعالمية برقيها و تفكيرها المنفتح و تفيد المجتمعات العربية و العالمية .... الله يقدملك كل خير يا رضوى ❤️❤️❤️❤️❤️
كلامك صح يالغالية نحنا منحب النصايح حتى لو توجعنا المهم لصالحنا حتى لانظلم ولا نظلم جزاكي الله خيراللي بتقولي كلامك وهو مبني عالامانة ربي يوفقك والله حبيتك في الله ياشيخة
الست المحترمه ايلى عايزه تكون زوجه تانيه لازم تتأكدى ان زوجته الاولى عارفه وموفقه وتعرفى حدودك لانك هتفضلى الزوجه التانيه لاخر يوم بعمرك يعنى مش بعد مايكتب عليكى تقوليلوا انا زي زيها!! مين يا ماما الزوجه الاولى دى هى ايلى عملته وكبرته ووقفت معاه لحد ما وقف على رجليه وكمان لازم تعرفى انه واطى لان اول ماربنا عطاه كان كلمه شكرا ليها انه هيتجوز عليها
أولا هى غلطت ف حق نفسها وهى غلطانه ف تفكير تنزيل البيبي وثانيا هى عمرها ماهتكون زوجه اولى وثالثا أرضي بنصيبك وقولى الحمدلله انتى أحسن من غير ياجماعه فكروووووووواااااا قبل اى قرار مليووووووون مره
رضوى الشربيني انسانه رااائعة فعلا فقط هي تحتاج ان يكون محتوى برنامجها علمي اكثر بمعنى تشجع ع العلم و القراءه و تستضيف قارئات و كاتبات حتى تشجع العلم و ليس الخرافات كما الحسد و الأحلام وهذا الشيء.. و تحتاج أيضا استشاره بالملابس لانه هي بعيده جداا عن البساطة بالملابس مع انه هي جميله و جسمها جميل .. نصائح فقط أتمنى هي هي تقرا..
رضوى أنا بموت فيكي بننتظر معاد الحلقة أنا وأخواتي وبنات عمي لازم نقعد مع بعض ونسمعك دي حاجة أساسية لازم كلنا نسمعك وبنحس أنك قاعدة معانا وأختنا الكبيرة بتتكلم معانا كلنا بنموت فيكي😍😍😍
هاد المرأة ندمت على زواجها من الرجل المتزوج كثيييرا و حست انها مش عايشة حايتها زي هي ما كانت تحلم فجأة التقات شخص كانت تعرفو من ايام الجامعة جاءتها الفكرة انو الراجل ده هو الي يستهالها و انو يقدر يسعدها للاسف هاد الحالة تحصل حتى مع الرجال لما يتجوزو يحسو انو الست الي تجوزوها مش هي المرأة المثالية الي كانو بدورو عليها و هنا يدخل الشيطان و تحصل الخيانة الزوجية
ربي يسعدك وينورك في كل كلمة حق قلتيها هذا هوي العدل للرجل يستغل المرإة ولاالمراة تستغل الرجل يحترمو الروح الذي زرعها الله عزوجل فيهن كل الاحترام اليك يااخت رضوة🙏
رضوى حبيبتى ممكن تفيدينى برأيك وتردى عليا من فضلك انا اتجوزت من١٤سنة وكنت مش موافقة عليه عشان كان متقدم لأختى قبلى ولكن والدتى صممت عليه وقد كان بس لاقيت نفسي بعد الجواز كم مهمل بيعرف عليا بنات كتير وفيه كمان فارق كبير فى التفكير لانى اعلى منه علميا مش طموح مبيصرفش عليا ولا على ولاده وعندى منه٤ اولاد وكمان مؤخرا بيمد ايده عليا واخر مرة كان ضرب مبرح وروحت لاهلى ورجعونى ليه تانى عشان الولاد حتى بيت والدتى ماتحملهمش المشكلة دلوقتى انى بقيت اشوف اى راجل غيره احسن منه والله يارضوى انا ملتزمة ومش باعمل تصرفات غلط بس بقيت ادور على كلان ونظرات الاعجاب فى عيون الرجال حتى لو اصغر منى انا عندى٣٦ سنة وعمرى ماكان عندى تجارب فى الحب قبل الجواز وبجد نفسى احس بالاحتواء من غير ما اعمل اى حاجة حرام حتى لو كانت مجرد تليفون مع العلم انى اتكلمت مع جوزى كتير وللاسف من غير فايده اعمل ايه
اهم شئ ما تغلطي بشئ يعني خليكي أحسن منه إذا هو بيعرف عليكي ربنا هيحسبه انا مقصر معاكي ف البيت وتربيه الأولاد ف ليكي الحق تقولي لأي أحد من أهله وذويه بس واذا ما تغيرر اصبري وأجرك عند الله بس ما تعرفي عليه رجال تاني وبالأخص متزوج لأن هيحصلك نفس قصه اللي بتقول مشكلتها دي الولاد يتربوا بينك وبين ابوهم أفضل بكل الطرق لأن الزوج الثاني ما بيتحملهم وهما اللي هيدفعوا الثمن صدقيني ملهمش ذنب وإن شاء الله ربنا يهديه لك وادعي اختي بصلاتك ربنا يهدي سركم وبإذن الله حياتكم تكون سعيده
بالعكس ده بتبقي عاوزه تنتقم من زوجها أنه خانها وكما تدين تدان وترد له القلم قلمين وتقوله انا مستهلش منك كده بعد ما وثقت فيك ووهبتك كل شئ ومش ناقصك حاجه ف الجزاء الخيانه ف كما تدين تدان
يا جماعه دى ربنا بينتقم منها عشان عملت بيتها على خراب بيت وحده تانيه ومش بس كده دى انتى عماله تحولى تشككيه فيها يعنى دخله على خراب بيت وتشرد اطفال يا بنتى والله ربنا بعتلك الراجل التانى عشان تعيشى تعبانه ومشتته حسبى الله ونعم الوكيل فأمثلكم
Noha Ahmed ي حبيبتي هي راحت تنكش ورا الاولى وتحاول تهدده انتي مش سامعه ولا ايه الكلام الى بتقولي فيه ده اما يكون الطرفين عندهم اخلاق ودين انما واضح كده انهم اشكال متخلفه الراجل والست دي الى عايزه تغضب ربنا وتقتل ابنها ، وتقولي مش خراب بيوت، دي شكلها ماشفتش تربيه ولا تعرف اخلاق
انا انصح هذه المراة ان تضع حبيبها الجديد امام الامر الواقع انها متزوجه ورح تنجب طفل. وتجيب هالطفل.. واذا بيحبها الرجل الجديد رح يتقبلها هي وولدها اما الرجل الاول طز فيه بصراحة لانه جبان تزوجك بالسر ويعذبك ومابيعترف بك وبيحرمك يكون عندك اولاد.. هذه نصيحتي ولن تندمي
بصراحه انا بستغرب ان في بنات وستات تضر ست زيها ياسلام ايه داة محدش يقبل ان يتعمل فيه كدة هي ليه عملت كدة اعوز بالله وعلشان معندهاش مبدا وخربت بيت طبيعي تخون جوزها اذا كانت خانت واحدة متعرفهاش وخربت بيتها دي مش محترمه وكمان قتل نفس طفل ملوش اي ذنب وذنبه ان دي امه هما دول شيطان الانس حرام وعيب وفين دور الاهل والاصحاب اللي بتبعتهم للراجل وعلي فكرة هو غدر بمراته فربنا جعلها غدرت بيه داين تدان الرجال مخدوش من الدين الا تعدد الزوجات طب فين الصلاه والصوم والذكاة وانه يتقي الله فمراته اعوذ بالله هي وجوزها الطيور ع اشكالها تقع اللي صعبانه عاليا مراته بس
@@ayasouha8150 ازاي يعني بتقولي كدة عيب وربنا انتي تقبلي حد ياخد منك جوزك او حبيبك او خطيبك دي اخلاق مش من قله الرجاله دول ذي الجراد فالشارع لا افتكر انك لازم تفكري كويس
ما فهمتيني قصدي مثل ما قلتي العالم مليانة رجال لكن هناك فئة من النساء تروح لحاجة مش ليها يعني يعجبها راجل مجوز يعني المظلوم في الحكاية هي مرت الراجل و الظالم هي نفسها المرأة
يا جماعه العيب منه برضوا مش منها لوحدها طيب ما يبعد عنها هو ويسبها ف حالها ويتقي ربنا ف مراته وولاده اذا كان بيحبها وبيحب ولاده يضحي بنفسه علشانهم ومش يجري وراها ويحبها ويعلقها فيه ويتجوزها كان من المفترض يبعد بردو عنها وميتماداش ف طريقه دا ويحافظ ع بيته ومراته لكن ف رجاله كتيررر عنيهم زايغه وبيحبوا تعدد الزوجات وبعدين هو اتجوز التانيه ف خلاص ربنا يهدي
الانسان يتعلم من اخطاؤه وهي الله يهديها انسانه انانية...دخلت علي ضرة واذت زوجته الاولي يوم وافقت بالزواج كزوجه تانية والان تريد انزال بيبي ماله ذنب في قراراتها المتخبطة وبدها تبدا قصة حب جديدة مع واحد جديد بالاول عرفي زوجته الاولي انك موجودة بحياته واذا وافقت استمري معه..اذا ماوافقت ممكن تتطلقي ..لكن ماتقدري تضمني ان التاني يحبك ويتزوجك...لكن ولدك هو الذي سيبقي لك من العبث هذا كله..لذلك حافظي عليه باايديك وقلبك واحميه من عبثك العاطفي لنتفق طز بالرجال وبكل العالم..الاول والتاني والعاشر.... لكن الا اهلك وضناك..الوحيدين الذين سيبقون لك وسيكونون سندك بيوم من الايام..لذلك انصحك خففي من انانيتك ... ضعي طفلك ضمن اولوياتك وابحثي عن شخص يكون اب لطفلك موفقه
للأسف زى ما فى راجل طفس مش بيملى عينه ست واحدة فى كمان ستات طفسة مش بيملى عينها راجل واحد وكل ما بيصادفها راجل فيه جديد عن إللى قبله بتفضل وراه لحد ما يبقى ملكها وبعد فترة تتعود عليه وببقى ملل وتدور على راجل غيره فيه الجدبد وهكذا ودى أشر أنواع البشر لأنها بتمثل عكس الفطرة الخاصة بالمرأة من الآخر يعنى ست ملهاش أمان .. بصراحة مع إنى دايما بدافع عن الستات بس النوعية دى لا تستحق حتى أدنى أنواع الإحترام إللى زى دى لازم الراجل هو إللى نحذره من النوعية دى
ذهب أبو العاص إلى النبي صلىٰ الله عليه وسلم قبل البعثة وقال له:
أريد أن أتزوج زينب أبنتك الكبرىٰ.
( أدب ).
فقال له النبي:
لا أفعل حتى أستأذنها.
( شرع ).
ويدخل النبي ﷺ علىٰ زينب:
ابن خالتك جاءني وذكر أسمك..
فهل ترضينه زوجاً لك ؟
فاحمرَّ وجهها وأبتسمت.
( حياء ).
فخرج النبي وتزوجت زينب أبا العاص بن الربيع لكي تبدأ قصة حب قوية..
وأنجبت منه علي وأمامة.
ثم بدأت مشكلة كبيرة ( عقيدة )
حيث بعث النبي نبياً..
وكان أبو العاص مسافراً وحين عاد وجد زوجته أسلمت.
فقالت له:
عندي لك خبرٌ عظيم.
فقام وتركها.
( أحترام ).
فاندهشت زينب وتبعته وهي تقول:
لقد بُعث أبي نبياً وأنا أسلمت.
فقال: هلاَ أخبرتيني أولاً ؟
قالت له:
ما كنت لأُكذِّبَ أبي..
وما كان أبي كذاباً إنّه الصادق الأمين..
ولست وحدي لقد أسلمت أمي وأسلم إخوتي..
وأسلم ابن عمي (علي بن أبي طالب)..
وأسلم ابن عمتك (عثمان بن عفان)..
وأسلم صديقك (أبو بكر الصديق)..
فقال:
أما أنا لا أحب الناس أن يقولوا خذَّل قومه وكفر بآبائه إرضاء لزوجته..
وما أباك بمتهم..
فهلاَ عذرتِ وقدَّرتِ ؟
( حوار بناء )..
فقالت:
ومن يعذر إنْ لم أعذر أنا ؟
ولكن أنا زوجتك أعينك علىٰ الحق حتىٰ تقدر عليه..
( فهم واحتواء ).
ووفت بكلمتها له 20 سنة..
( صبراً لله ).
ظل أبو العاص علىٰ كفره ثم جاءت الهجرة، فذهبت زينب إلى النبي ﷺ
وقالت :
يا رسول الله أتأذن لي أنْ أبقىٰ مع زوجي ؟
( حب ).
فأذن لها ﷺ..
( رحمة ).
وظلت بمكة إلىٰ أنْ حدثت غزوة بدر، وقرَّر أبو العاص أن يخرج للحرب في صفوف جيش قريش ..
زوجها يحارب أباها ..
فكانت زينب تبكي وتقول:
اللهم إنّي أخشىٰ من يوم تشرق شمسه فييتم ولدي أو أفقد أبي ..
( حيرة ورجاء ).
ويخرج أبو العاص بن الربيع ويشارك في غزوة بدر ..
وتنتهي المعركة فيُؤْسَر أبو العاص، وتذهب أخباره لمكة..
فتسأل زينب :
وماذا فعل أبي ؟
فيقال لها:
انتصر المسلمون.
فتسجد شكرا لله..
ثم تسأل :
وماذا فعل زوجي ؟
فقالوا:
أسره حموه .
فقالت :
أُرسل في فداء زوجي ..
( عقل وتأني ).
ولم يكن لديها شيئاً ثميناً تفتدي به زوجهاَ..
فخلعت عقد أمهاَ الذي كانت تُزيِّن به صدرهاَ..
وأرسلت العقد مع شقيق أبي العاص بن الربيع إلىٰ رسول الله ﷺ.
وكان النبي جالسا يتلقى الفدية ويطلق الأسرىٰ..
وحين رأىٰ عقد السيدة خديجة سأل :
هذا فداء من ؟
قالوا :
هذا فداء أبو العاص بن الربيع.
فبكىٰ النبي وقال :
هذا عقد خديجة..
( وفاء ).
ثم نهض وقال:
أيها الناس..
إنّ هذا الرجل ما ذممناه صهراً فهلاَ فككت أسره ؟
( عدل ).
وهلاَ قبلتم أنْ تردوا إليهاَ عقدهاَ ؟
( تواضع القائد ).
فقالوا:
نعم يا رسول الله..
( أدب الجنود ).
فأعطاه النبي العقد، ثم قال له:
قل لزينب لا تفرطي في عقد خديجة.
( ثقة في أخلاقه مع أنه كافر ).
ثم قال له:
يا أبا العاص هل لك أن أساررك ؟
ثم تنحى به جانباً وقال له :
يا أبا العاص إنَّ الله أمرني أنْ أُفرِّقَ بين مسلمة وكافر، فهلاَ رددتَ إليَّ إبنتي ؟
فقال:
نعم..
( رجولة ).
وخرجت زينب تستقبل أباَ العاص على أبواب مكة، فقال لها حين رآها :
إنّي راحل.
فقالت :
إلى أين ؟
قال :
لست أنا الذي سيرتحل، ولكن أنت سترحلين إلى أبيك..
( وفاء بالوعد )
فقالت :
لم ؟
قال :
للتفريق بيني وبينك..
فارجعي إلى أبيك..
فقالت:
فهل لك أن ترافقني وتُسْلِم ؟
فقال : لا .
فأخذت ولدهاَ وابنتهاَ وذهبت إلى المدينة..
( طاعة ).
وبدأ الخُطّاب يتقدمون لخطبتها على مدىٰ 6 سنوات، وكانت ترفض علىٰ أمل أنْ يعود إليها زوجهاَ..
( وفاء ).
وبعد 6 سنوات كان أبوالعاص قد خرج بقافلة من مكة إلى الشام، وأثناء سيره يلتقي مجموعة من الصحابة ويفقد قافلته.
فسأل على بيت زينب وطرق بابها قبيل آذان الفجر..
( ثقة ).
فسألته حين رأته :
أجئت مسلما ؟
( رجاء ).
قال :
بل جئت هارباً ..
فقالت :
فهل لك إلى أنْ تُسلم ؟
( إلحاح وتعهد ).
فقال : لا.
قالت :
فلا تخف .. مرحباً بإبن الخالة..
مرحباً بأبي علي وأمامة..
( فصل وعدل ).
وبعد أن أمَّ النبي المسلمين في صلاة الفجر، إذا بصوت يأتي من آخر المسجد:
قد أجرت أبو العاص بن الربيع..
( إيجابية ).
فقال النبي :
هل سمعتم ما سمعت ؟
قالوا :
نعم يا رسول الله..
قالت زينب :
يا رسول الله إنَّ أبا العاص إن بعُد فهو إبن الخالة..
وإنْ قرب فهو أبو الولد..
وقد أجرته يا رسول الله..
فوقف النبي صلىٰ الله عليه وسلم وقال :
يا أيها الناس إنَّ هذا الرجل ما ذممته صهراً..
وإنّ هذا الرجل حدثني فصدقني..
ووعدني فوفّى لي..
فإن قبلتم أن تردوا إليه ماله وأن تتركوه يعود إلىٰ بلده، فهذا أحب إلي..
وإنُ أبيتم فالأمر إليكم والحق لكم ولا ألومكم عليه..
( شورىٰ ).
فقال الناس:
بل نُعْطِه ماله يا رسول الله..
( أدب الجنود ).
فقال النبي :
قد أجرنا من أجرتِ يا زينب..
ثم ذهب إليها عند بيتها وقال لها :
يا زينب أكرمي مثواه فإنَّه إبن خالتك وإنَّه أبو العيال، ولكن لا يقربنك، فإنَّه لا يحل لك..
( رحمة وشريعة ).
فقالت:
نعم يا رسول الله..
( طاعة ).
فدخلت وقالت لأبي العاص بن الربيع :
يا أبا العاص أهان عليك فراقنا ؟
هل لك إلى أنْ تُسْلم وتبقى معنا ؟
( حب ورجاء ).
قال :
لا..
وأخذ ماله وعاد إلى مكة..
وعند وصوله إلىٰ مكة وقف وقال :
أيها الناس هذه أموالكم هل بقى لكم شيء ؟
( أمانة ).
فقالوا :
جزيت خيراً .. وفيت أحسن الوفاء..
( فطرة ).
قال :
فإنّي أشهد أن لا إله إلا الله وأن محمداً رسول الله..
( نعمة ).
ثم دخل المدينة فجراً وتوجه إلى النبي وقال:
يا رسول الله أجرتني بالأمس واليوم جئت أقول أشهد أن لا إله إلا الله وأنك رسول الله..
( دفع بالتى هي أحسن ).
ثم قال أبو العاص بن الربيع :
يا رسول الله هل تأذن لي أنْ أراجع زينب ؟
( عشرة وحب ).
فأخذه النبي وقال:
تعالَ معي..
ووقف على بيت زينب وطرق الباب وقال :
يا زينب إنَّ إبن خالتك جاء لي اليوم يستأذنني أنْ يراجعك فهل تقبلين ؟
( أب راع ).
فأحمرَّ وجههاَ وابتسمت.
( رضىٰ دائم ).
بعد سنة من هذه الواقعة ماتت زينب..
فبكاهاَ العاص بكاءً شديداً حتىٰ رأىٰ الناس رسول الله يمسح عليه ويهون عليه..
فيقول له العاص :
والله يا رسول الله ما عدت أطيق الدنياَ بغير زينب..
( رفيقة العمر ).
وماتَ بعد سنة من
موتِ زينب.
( أرواح مجندة ).
ربنا يكرمك
منوعات فيديوهات دينيه روعة 😢
جزاك الله خيرآ 🌹🌹
من اروع ما قرأت ❤
روعك
انا بحبك اوى اوى كلامك كله صحيح اقسم بالله بتعطينى طاقه إيجابية رهيبه كلامك ممتاز يا رب بنصرك ويبارك عمرك لبناتك
ياسلام يعني ختي واحد من مراتو وبوظتي حياتهم وفجاءه فوقتي بعد فوات الاوان طيب مكنتي صبرتي شوايه لم جالك حد مناسب ليه تبني سعادتك علي تعاست حد تاني ربنا يهديكي
صباح الخير يا رضوى أنت انسانه جميلة ومحترمة جدا بصراحة بصى انا ام لى أربع اولاد وسنى 47سنه ووزانى 114 وطولى 155 ونفسى اخس علشان انا تعبانه اوى وعامله أربع عمليات وعلمت ريجيم كتير اوى وبخس وبرجع تاني وبس ظروفى مش سماحه انى اكمل بس صحتى فى النازل وكل ما أروح لى دكتور يقولى لازم اخس بالله عليكى تساعدنى علشان انا تعبت أوى بالله عليكى تردى عليه ضروري علشان انا مش عارفه اكلامك خاص
هو عموما دي مش قناتها كلميها فيس أو انستا
انتي فظيعه بجد مقلتيش اي حاجه غلط ف اي حلقه شوفتهااا علطوول كلامكك صح ربناا يحميكي
انتي عظيمة يا رضوى والله سبب مشاكلنا ازمتنا النفسية هو رجل لا بترتاحي معه ولا بتسعدي من دونه ما في حل من شهر انفصلت عن علاقة استمرت 4 سنوات
عيشي حياتك وأتهني حبيبتي فيما يرضي الله سبحانه وتعالى واتزوجي وانجبي اولاد وإن شاء الله حياتك بتكون سعيده
رضوى الشربيني الشي الجميل فيها انها مع الحق فقط ما بتميل للنساء و تقف ضد الرجال في جميع الحالات ... رضوى الشربيني من انجح الشخصيات الي بتابعها و أتمنى جدا انها توصل للعالمية برقيها و تفكيرها المنفتح و تفيد المجتمعات العربية و العالمية .... الله يقدملك كل خير يا رضوى ❤️❤️❤️❤️❤️
كلامك صح يالغالية نحنا منحب النصايح حتى لو توجعنا المهم لصالحنا حتى لانظلم ولا نظلم جزاكي الله خيراللي بتقولي كلامك وهو مبني عالامانة ربي يوفقك والله حبيتك في الله ياشيخة
انتي بجد انسانه جميله وكلامك بيريحني جدا وبعمل بكلامك
انت انسانه محترمه جدا ومثقفة جدا
الست المحترمه ايلى عايزه تكون زوجه تانيه لازم تتأكدى ان زوجته الاولى عارفه وموفقه وتعرفى حدودك لانك هتفضلى الزوجه التانيه لاخر يوم بعمرك يعنى مش بعد مايكتب عليكى تقوليلوا انا زي زيها!! مين يا ماما الزوجه الاولى دى هى ايلى عملته وكبرته ووقفت معاه لحد ما وقف على رجليه وكمان لازم تعرفى انه واطى لان اول ماربنا عطاه كان كلمه شكرا ليها انه هيتجوز عليها
Heba Maher يسلم بقك ف كل كلمه 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
عندك.حق والله
جدعه وكل كلمه صحححح👌👌👌👌
بجد شابوه ليكى ❤
Heba Maher صح الكلام إللى عايزه تخرب بيت تانى على الأقل تتأكد ان مراته عارفه وانه متزوج لسبب عشان متترماش بعد كده وترجع تقول انا اتظلمت
انتي كلامك بجد فوق الرأس ربنا يباركلك بحبك جدااا❤️❤️
ردك رااااائع جدااا..
برافوووو عليكي ...مليووون لايك لاتكفي الك وللبرنامج وللقناة...
مذيعة فهيييييمة وواثقة من نفسها وخلوقة جدا
انتى بجد حاجه كد مش عارفة اوصفك او اعبر عن اللي حساة تجاهك انا بحترمك جدا وبتعلم منك كتير وربنا يوفقك ويسعدك
براڤو جدا انسانه فعلا مؤثرة 💕
أولا هى غلطت ف حق نفسها
وهى غلطانه ف تفكير تنزيل البيبي
وثانيا هى عمرها ماهتكون زوجه اولى
وثالثا أرضي بنصيبك وقولى الحمدلله انتى أحسن من غير
ياجماعه فكروووووووواااااا
قبل اى قرار مليووووووون مره
ردودك حاضرة ماشاء الله 😍
ربنا يكفينا الشر ياارب ويخلينا دايما عيونا مليانه باللي معانا ومكتوب لنا ويجعلنا دايما راضيين بالنصيب ❤❤
رضوى الشربيني انسانه رااائعة فعلا فقط هي تحتاج ان يكون محتوى برنامجها علمي اكثر بمعنى تشجع ع العلم و القراءه و تستضيف قارئات و كاتبات حتى تشجع العلم و ليس الخرافات كما الحسد و الأحلام وهذا الشيء.. و تحتاج أيضا استشاره بالملابس لانه هي بعيده جداا عن البساطة بالملابس مع انه هي جميله و جسمها جميل .. نصائح فقط أتمنى هي هي تقرا..
فعلا برنامجها محتواه بعيد كل البعد عن طريقة لباسها،وكانها تقدم سهرة فنية او برنامج منوعات لا علاقة اللبس بالمحتوى
Ghadah Sha لبسها حرية شخصية تلبس ما يليق بها وبعمرها وبتفكيرها مش تلبس عشان يناسب المحتوى او لأ او يعجب المتابع او لأ.... وجهة نظر لا أكثر
ليش شلابسه فستان سهره استغفر الله هو جينز وبدي شتلبس بس لا عباه
سبحان الله فى النهاية ده اختيارها وع فكرة مشاكل من نوع ده ما فى حد بيحلها غير اصحاب المشكله وربنا المستعان مهما من دخول اشخاص اخرى
عسل اوي بالنضارة يا رضوي
الداعيه الصغيرة ممكن طبعا
بكل سرور😊
عندك حق فى كل لا انتى بتقوليه انتى صح يا رضوي
صدقتي يا حبيبتي والله كلام في الصميم 👌💞
يعني قالتلها بالادب انتي معندكيش مبادئ
بحب اسلوبها محترم جدا😍
انتى عندك حق فى كل كلمه قلتيها
شابو ليكي يا رضوي 💖🌹🙌👏🎩انا كنت بحبك بس دلوقتي بجد بحترمك جدااااا
مريهان عماره شو يعني شابو لو سمحتي انا من فلسطين
رامي أبو خطاب يعني بترفع القبعة تقديرا واحتراما لها
😍😍 انا بحبك يا طنط رضوي جدا ربنا يسعدك ويحفظك ويبعد عنك كل شر😘
واللة انتي عسل وسكر يارضوا ربنا يوفقك ائما ويارب من نجاح لنجاح
انا متجوزة في السر و زوجة تانية و بفكر في الطلاق لانو مش عيشة ابدا
طبعا دا اتابع واقرا التعليقات وبنفس الوقت الي قريت بي تعليق مكتوب بي النظارات مش حلوة رضوى رأسا نزعت النظارة😅😅 شنو هالصدفة😆😆😆😆
Øm El_ZöZ حصلي زيك
Monaya HD
دائما تصيرلي هيج صدف🙈
Hhhh ana kaman hhh
كلامها صح مية بالمية
من احسن الناس اللي بحبه حضرتكك 😘😍
رضوى أنا بموت فيكي بننتظر معاد الحلقة أنا وأخواتي وبنات عمي لازم نقعد مع بعض ونسمعك دي حاجة أساسية لازم كلنا نسمعك وبنحس أنك قاعدة معانا وأختنا الكبيرة بتتكلم معانا كلنا بنموت فيكي😍😍😍
هي مالها حق لانهت زوجة ثانية. سرقت زوج من زوجته والزوج لازم يتعاقب حتي يفكر الف مرة قبل يتزوج القانية وكمان بالخفاء
الموعيد امتي بتاعت البرنامج
حبيبت قلبى يا رضوى جزاكى الله خيرا 😍😍😍
احسنت القول
بس تعقيب علي طريقه الرد كان لازم يبقى فيه شده في الكلام.
لا لازم يكون دي طريقه كلامها علشان تكسب الناس وكمان محدش يقول عليها متشدده ومتعصبه والكلام ده
انا بعتت ماسدج ع البيدج بتاعه الفيس بوك بقالها كتير وماحدش شافها ارجو الرد
عمره الزواج الثاني ما كان حلم أي امرأة ولكن ظروف الحياة القاسية تجبر الشخص على التعايش مع ما لا يريد 💔
دا حقيقي
هاد المرأة ندمت على زواجها من الرجل المتزوج كثيييرا و حست انها مش عايشة حايتها زي هي ما كانت تحلم فجأة التقات شخص كانت تعرفو من ايام الجامعة جاءتها الفكرة انو الراجل ده هو الي يستهالها و انو يقدر يسعدها للاسف هاد الحالة تحصل حتى مع الرجال لما يتجوزو يحسو انو الست الي تجوزوها مش هي المرأة المثالية الي كانو بدورو عليها و هنا يدخل الشيطان و تحصل الخيانة الزوجية
الاميرة لينة يسلم لسانك وردك الجميل
النضارات جميله
Dina A. كلامك صح بس مش كل حاجه هما الرجاله وهى كمان برغبتها هذا الزواج لو مش برغبتها مكنتش وافقت تتزوج فى السر صح
Amal Orhman عندى الحل بس مش هينفع هنا اقولك عليه ده الواتس تبعى 00201021212105 وده نصيحه ليكى لو حابه انا فى انتظار رسلتك يا امل
Amal Orhman انا بحترم فكرك بس انا بعمل معكى لمصلحتك وبردو بحترم ردك ولو عايزه النصيحه بجد وهتدعيلى بعد كدا انا فى انتظارك
الحب الاول وجع لا ينتهى لكن لا يبرر الخيانه
انا بحبك يا رضوي انا ممن الجزائر شكرا على كل شئئ وانا سمع كل كلامك
ربنا يكرمك ي احلي رضوى
رضوى عندي مشكلة من هذا نوع بترجاك تردي مش عرفا اعمل ايه
حبيت البطيخة.. كتييير بسمع الزواج بطيخة.. بس أول مرة بسمع بوعي كيف اختار البطيخة.. ممتنة لك جداااا 💕🙏🌷
أسأليها قبل الجواز البطيخه دي هتخونك ولا لاء علشان بعد الجواز اذا حصل يكون ف شرط جزائي عليه 👍
انا دخلت اول مره اشوفك دلوقتى
انتى بتتكلمى كلام جمل زيك
مرحبا.. كيف ممكن ارسل رساله ل رضوى ؟
تحليل قمه في الروعه
ربي يسعدك وينورك في كل كلمة حق قلتيها
هذا هوي العدل
للرجل يستغل المرإة
ولاالمراة تستغل الرجل
يحترمو الروح الذي زرعها الله عزوجل فيهن
كل الاحترام اليك يااخت رضوة🙏
حياااتي والله يا رضوي 😍😍 ربناا يخليكي لينااا
يااجمل رضوى فى الدنيا منوره💗💗💗
رضوى حبيبتى ممكن تفيدينى برأيك وتردى عليا من فضلك انا اتجوزت من١٤سنة وكنت مش موافقة عليه عشان كان متقدم لأختى قبلى ولكن والدتى صممت عليه وقد كان بس لاقيت نفسي بعد الجواز كم مهمل بيعرف عليا بنات كتير وفيه كمان فارق كبير فى التفكير لانى اعلى منه علميا مش طموح مبيصرفش عليا ولا على ولاده وعندى منه٤ اولاد وكمان مؤخرا بيمد ايده عليا واخر مرة كان ضرب مبرح وروحت لاهلى ورجعونى ليه تانى عشان الولاد حتى بيت والدتى ماتحملهمش المشكلة دلوقتى انى بقيت اشوف اى راجل غيره احسن منه والله يارضوى انا ملتزمة ومش باعمل تصرفات غلط بس بقيت ادور على كلان ونظرات الاعجاب فى عيون الرجال حتى لو اصغر منى انا عندى٣٦ سنة وعمرى ماكان عندى تجارب فى الحب قبل الجواز وبجد نفسى احس بالاحتواء من غير ما اعمل اى حاجة حرام حتى لو كانت مجرد تليفون مع العلم انى اتكلمت مع جوزى كتير وللاسف من غير فايده اعمل ايه
اهم شئ ما تغلطي بشئ يعني خليكي أحسن منه إذا هو بيعرف عليكي ربنا هيحسبه انا مقصر معاكي ف البيت وتربيه الأولاد ف ليكي الحق تقولي لأي أحد من أهله وذويه بس واذا ما تغيرر اصبري وأجرك عند الله بس ما تعرفي عليه رجال تاني وبالأخص متزوج لأن هيحصلك نفس قصه اللي بتقول مشكلتها دي الولاد يتربوا بينك وبين ابوهم أفضل بكل الطرق لأن الزوج الثاني ما بيتحملهم وهما اللي هيدفعوا الثمن صدقيني ملهمش ذنب وإن شاء الله ربنا يهديه لك وادعي اختي بصلاتك ربنا يهدي سركم وبإذن الله حياتكم تكون سعيده
هوبيجي الساعه كام البرنامج
كلامك كل صح
لازم كل وحدة تحس بالم خيانة الزوج من اجل ان نتعلم عدم البدء في علاقة مع رجل متزوج
بالعكس ده بتبقي عاوزه تنتقم من زوجها أنه خانها وكما تدين تدان وترد له القلم قلمين وتقوله انا مستهلش منك كده بعد ما وثقت فيك ووهبتك كل شئ ومش ناقصك حاجه ف الجزاء الخيانه ف كما تدين تدان
دلوقتي مش عارفه اوصلك احكيلك مشكلتي اعمل ايه😣😣
يا جماعه دى ربنا بينتقم منها عشان عملت بيتها على خراب بيت وحده تانيه ومش بس كده دى انتى عماله تحولى تشككيه فيها يعنى دخله على خراب بيت وتشرد اطفال يا بنتى والله ربنا بعتلك الراجل التانى عشان تعيشى تعبانه ومشتته حسبى الله ونعم الوكيل فأمثلكم
Heba Maher كلامك حكم 👏👏👏
بجد خربت البيت ازاي.. هي اللي راحت اتجوزته ولا هو اللي راح اتقدملها
خراب ايه ده شرع ربنا مثنى وثلاث ارباع وايه اللى يفرق ف حياة اطفال ابوهم اتجوز واحده او اتنين !!! الرسول ص كان متزوج ٩ ؟ ولا هى غيرة نسوان كسر وبيتحججوا بتشرد الاطفال؟؟ اللى عايز يرمي عياله بيرميهم ومبيصرفش مش مستني أنه يتجاوز والأمثلة كتير حوالينا فبلاش حجج فاضيه
Noha Ahmed ي حبيبتي هي راحت تنكش ورا الاولى وتحاول تهدده انتي مش سامعه ولا ايه
الكلام الى بتقولي فيه ده اما يكون الطرفين عندهم اخلاق ودين انما واضح كده انهم اشكال متخلفه الراجل والست دي الى عايزه تغضب ربنا وتقتل ابنها ، وتقولي مش خراب بيوت، دي شكلها ماشفتش تربيه ولا تعرف اخلاق
Heba Maher معاكي حق ميه في الميه
الحلقه بتيجي امتا وفين
ادعولي أرزق الرجل الصالح و الذرية الصالحة انا و كل بنات المسلمين ...يارب يارب يارب
ربنا يرزقك الزوج الصالح اللي يتقي الله فيكي حبيبتي وبنات المسلمين أجمعين ياااااااارب العالمين 🙌
ممكن معد البرنامج لو سمحتم
بعتلك مشكلتي ع الانستا ارجوكي ردي عليا محتاج نصيحتك💔
loly baskota خنتفى
وربي انك عسل وكلامك حكم☺
بحبك كثير
كلامها عين العقل, يعني هي بتم كل مره تشوف حد وتقول ها حب عمري؟؟؟ مب معقوله
أنتي أنسانه محترمه يا رضوي
البرنامج دا بيجي الساعة كام؟؟
انتى انسانه محترمة جدا
بحبك. اووي. وبحب. كلامك. جدا. وبجد. بسببك. بعد ربنا. حياتي. بتتغير ربنا. يحميكي ويحافظ. عليكي يارب يااحلي. رورو ف.الدنيا
رضوى حبيبتي كلامك ميه في الميه وانتي ام و ست محترمه
أستاذه رضوى أتمنى تتكلمي عن علاج السرطان بواسطة فيتامين ب١٧ موضوع مهم وللآن هيئة الغذاء والدواء تتكتم عليه
عسل يا رضوى والله 😍😍😍
شوشو دى انا .
جميل جدا
ماشاااااء الله كلام جميل
يارب يخليكم يا اخواتي تدعوا ﻻبني ان يهدي زوحته ويؤلف ما بينهم قولوا امين ودعوة الغريب مستجابة
ربنا يهديه ويألف بينه وبين زوجته ويهدي سرهم اللهم آمين وازاوج المسلمين أجمعين ياااااااارب العالمين
يارب يهدي سرهم، اطلعي منها انتي بس تلاقيكي مولعاها وسبب الخراب
انا جدا معجبه بكِ بأسلوبكِ وحركاتكِ وتدخلين من باب ونافذة القلب .
قبلاتي 😚😚😚
تسلمي يا اخت رضوة
السعاده لقلب كل أمه محمد
انا انصح هذه المراة ان تضع حبيبها الجديد امام الامر الواقع انها متزوجه ورح تنجب طفل. وتجيب هالطفل.. واذا بيحبها الرجل الجديد رح يتقبلها هي وولدها
اما الرجل الاول طز فيه بصراحة لانه جبان تزوجك بالسر ويعذبك ومابيعترف بك وبيحرمك يكون عندك اولاد.. هذه نصيحتي ولن تندمي
ينفع تكلميني علي الصلاة
الصلاة عماد الدين من أقامها فقد أقام الدين ومن هدمها فقد هدم الدين والصلاة هي اول ما يحاسب عليه العبد يوم القيامة أن صلحت صلاته صلح باقي عمله
كلامك مظبوط
ازاي تقولي في اختيار والاولاني متجوز ومراتو ماتعرفش ؟ ازاي اصلا ؟ الي هي متجوزاه مينفعش تكمل معاه الا لو تقلب الموضوع رسمي وتبقا زوجة تانية
صح كلامك اكيد زوجته تعلم ورضيت بالأمر الواقع طبعآ
اني من العراق وكلش احب برنامجكم واحب رضوى واريد ابعث رسالتي شون اكدر ادزهة وتستقبلون رسايل من غير بلد لو فقط من مصر؟
راقية حبيبتي😍😘
البرنامج الساعه كاام
لو سمحتي لو عايزة ابعت مشكلتي حد يقولي ازاي
كلامك جميل جدا من انسانة جميله مثقفه
كتير حلوه بس ياريت الاكسسوارات مبالغ فيها كتير متل الحزام الأحمر كتير بلدي
اوك المفروض قبل ما تصور تسأل خبير ازياء عن لبسها 👍
تعجبني شخصيتك و جمال روحك و شكلك الله يحميكي
رضوووووووووووي😍😍لاف يوو جداا يعنى حبك اوى
#Mony
Fo ad 😆
صلوا علي رسول الله اللهم صلي وسلم وبارك علي سسيدنا محمد وعلي اله وصحبه وسلم
الي مختاجة توصلها ضروري ضروري تعمل ايه
بصراحه انا بستغرب ان في بنات وستات تضر ست زيها ياسلام ايه داة محدش يقبل ان يتعمل فيه كدة هي ليه عملت كدة اعوز بالله وعلشان معندهاش مبدا وخربت بيت طبيعي تخون جوزها اذا كانت خانت واحدة متعرفهاش وخربت بيتها دي مش محترمه وكمان قتل نفس طفل ملوش اي ذنب وذنبه ان دي امه هما دول شيطان الانس حرام وعيب وفين دور الاهل والاصحاب اللي بتبعتهم للراجل وعلي فكرة هو غدر بمراته فربنا جعلها غدرت بيه داين تدان الرجال مخدوش من الدين الا تعدد الزوجات طب فين الصلاه والصوم والذكاة وانه يتقي الله فمراته اعوذ بالله هي وجوزها الطيور ع اشكالها تقع اللي صعبانه عاليا مراته بس
عدوة المرأة المرأة 😢
@@ayasouha8150 ازاي يعني بتقولي كدة عيب وربنا انتي تقبلي حد ياخد منك جوزك او حبيبك او خطيبك دي اخلاق مش من قله الرجاله دول ذي الجراد فالشارع لا افتكر انك لازم تفكري كويس
ما فهمتيني قصدي مثل ما قلتي العالم مليانة رجال لكن هناك فئة من النساء تروح لحاجة مش ليها يعني يعجبها راجل مجوز يعني المظلوم في الحكاية هي مرت الراجل و الظالم هي نفسها المرأة
@@ayasouha8150 معلش حصل خير واشكرك وبحترم رايك
يا جماعه العيب منه برضوا مش منها لوحدها طيب ما يبعد عنها هو ويسبها ف حالها ويتقي ربنا ف مراته وولاده اذا كان بيحبها وبيحب ولاده يضحي بنفسه علشانهم ومش يجري وراها ويحبها ويعلقها فيه ويتجوزها كان من المفترض يبعد بردو عنها وميتماداش ف طريقه دا ويحافظ ع بيته ومراته لكن ف رجاله كتيررر عنيهم زايغه وبيحبوا تعدد الزوجات وبعدين هو اتجوز التانيه ف خلاص ربنا يهدي
الانسان يتعلم من اخطاؤه وهي الله يهديها انسانه انانية...دخلت علي ضرة واذت زوجته الاولي يوم وافقت بالزواج كزوجه تانية والان تريد انزال بيبي ماله ذنب في قراراتها المتخبطة
وبدها تبدا قصة حب جديدة مع واحد جديد
بالاول عرفي زوجته الاولي انك موجودة بحياته واذا وافقت استمري معه..اذا ماوافقت ممكن تتطلقي ..لكن ماتقدري تضمني ان التاني يحبك ويتزوجك...لكن ولدك هو الذي سيبقي لك من العبث هذا كله..لذلك حافظي عليه باايديك وقلبك واحميه من عبثك العاطفي
لنتفق طز بالرجال وبكل العالم..الاول والتاني والعاشر.... لكن الا اهلك وضناك..الوحيدين الذين سيبقون لك وسيكونون سندك بيوم من الايام..لذلك انصحك خففي من انانيتك ... ضعي طفلك ضمن اولوياتك وابحثي عن شخص يكون اب لطفلك
موفقه
هي وهو خدعو الزوجة الاولى هي غلطانة جدا وكلامك رائع يارضوى
ضروري عندي مشكله مااعرف كيف ارسلك
هو بيجي الساعه كام
للأسف زى ما فى راجل طفس مش بيملى عينه ست واحدة فى كمان ستات طفسة مش بيملى عينها راجل واحد وكل ما بيصادفها راجل فيه جديد عن إللى قبله بتفضل وراه لحد ما يبقى ملكها وبعد فترة تتعود عليه وببقى ملل وتدور على راجل غيره فيه الجدبد وهكذا ودى أشر أنواع البشر لأنها بتمثل عكس الفطرة الخاصة بالمرأة من الآخر يعنى ست ملهاش أمان .. بصراحة مع إنى دايما بدافع عن الستات بس النوعية دى لا تستحق حتى أدنى أنواع الإحترام إللى زى دى لازم الراجل هو إللى نحذره من النوعية دى
كلامك صحيح المفروض الرجاله يكون عندها حزر ويراعي بيته وأولاده أحسن 👍
لا ياحبيبتي انا حبيتك من اول حصة حبيتك والله العضيم برنامج حلو كتيييير بتبعك من الجزائر
احسنتي امرأه حقانيه
احبج متابعتج من العراق
كلامك صح
انسانه راقيه احبك واحب كلامك 😘
رضوى شخصية جميلة